Bestuurder die met pick-up dodelijk ongeval veroorzaakte op E40 en wegvluchtte, had gedronken

Beide voertuigen lagen zo'n 50 meter van elkaar verwijderd.
Bart Boterman Beide voertuigen lagen zo'n 50 meter van elkaar verwijderd.
Op de E40 in Nieuwpoort richting het binnenland is zaterdagnacht een 22-jarige bestuurder om het leven gekomen na een horrorcrash. De Fransman werd in zijn Renault Twingo achteraan aangereden door een pick-up en knalde tegen een bord van de parking in Mannekensvere. De bestuurder van de Dodge Ram, die de pick-up van vrienden had geleend en had gedronken, zette het eerst op een lopen. Intussen zit de twintiger uit Nieuwpoort in de cel.

Er gaan al langer stemmen op om pick-up trucks in België aan banden te leggen. Experts oordelen dat er op onze wegen geen plaats is voor deze werkpaarden.

Het zware ongeval gebeurde rond 4.30 uur.  De Dodge Ram reed met hoge snelheid in op de Renault Twingo. Die vloog te pletter tegen het verkeersbord dat de E40-parking van Mannekensvere aanduidt. De hulpdiensten kwamen massaal ter plaatse, maar konden alleen het overlijden van de 22-jarige Fransman vaststellen. Hij was op slag dood. Van de Renault blijft amper iets over. De Dodge Ram stond na de klap vijftig meter verder in een weiland naast de snelweg, eveneens zwaar verhakkeld.

Zelf naar ziekenhuis

“De bestuurder van het aanrijdende voertuig was niet meer op de plaats van het ongeval toen de politie ter plaatse kwam. Hij was naar het ziekenhuis getrokken en naderhand heeft hij opnieuw met de politie contact opgenomen. Hij werd gearresteerd voor de duur van het onderzoek en is ondertussen verhoord door de wegpolitie”, laat het parket van Brugge weten. Tijdens de vaststellingen van de politie kwamen de eigenaar van de Dodge Ram ook opdagen op de plaats van het ongeval. Hij had zijn voertuig uitgeleend aan een vriend, de bestuurder, een twintiger uit Nieuwpoort met een aannemingsbedrijf. 

Gedronken

De bestuurder had gedronken, wordt bevestigd door een gerechtelijke bron. Hij blies licht positief. “Het onderzoek spitst zich nu enerzijds toe op de omstandigheden van het ongeval, en anderzijds op de vraag of de man zich heeft willen onttrekken aan de nuttige vaststellingen. Het rijbewijs van de bestuurder werd voor 15 dagen onmiddellijk ingetrokken”, voegt het parket van Brugge nog toe. Of de bestuurder wordt aangehouden, hangt af van de onderzoeksrechter. Daar is tot 48 uur na het ongeval tijd voor.

Ook eigenaar verhoord

Ook de eigenaar van het voertuig werd verhoord door de politie. Wat vooraf ging een het ongeval en op welke manier de wagen werd uitgeleend, wordt eveneens onderzocht. “Mijn cliënt was eveneens erg geschrokken van wat er is gebeurd. Dit is niet wat je verwacht als je je wagen uitleent”, reageert Thomas Bailleul, advocaat van de eigenaar van het voertuig. 

De Dodge Ram, een pick-up, is zelf ook zwaar beschadigd.
Bart Boterman De Dodge Ram, een pick-up, is zelf ook zwaar beschadigd.
Van de Renault Twingo bleef amper iets over.
Bart Boterman Van de Renault Twingo bleef amper iets over.



23 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • George Verbeek

    Uiteraard speelt de auto een grote rol. Aangereden woden door een zatte bestuurder in een kleine wagen versus een zatte bestuurder in een monstertruck van 3 ton en 500pk verlaagt uiteraard de overlevingskansen enorm. Al de apologisten zijn waarschijnlijk mensen die zelf met een zware pickup rijden, of dromen te rijden in de toekomst?

  • Vetn Oap

    Pick ups enkel nog voor verantwoorde zelfstandige activiteiten. De rest heeft dat NIET nodig!

  • Willy Van de Camp

    Dit heeft niks te maken met de auto! Het heeft te maken met dronken achter het stuur! Verplicht alcoholslot in de wagens en er gebeuren 60 percent minder ongevallen en zeker bij jongeren!

  • PLANCKAERT Johan

    het wordt hoog tijd dat ze deze 'lichte vracht' wagens gaan belasten als andere wagens ipv geen belasting te heffen, zowel vr particulieren als bedrijven! Ze zijn de meest gevaarlijke op de weg, stoten enorm uit en dienen enkel om de macho uit te hangen. Ze zouden zodanig zodanig moeten belast worden zodat ze verdwijnen.

  • Mario Tersago

    Buiten de bestuurder onder invloed.. mag men nogmaals hameren over het feit dat de Dodge, een gevaarte van bijna 3 ton is. Als dit een personenwagen was, had kans op overleven iets groter geweest. Ik vind dat men een additionele maatregelen moet treffen voor wagens met +2.5 ton. Dat is een ton meer dan een standaard personenwagen en eens in beweging is het een pletwals ivm een auto.