Te snel aan school? Stoppen voor rood

EERSTE VERKEERSLICHT IN GEMEENTE MOET SNELHEID INPERKEN

In Landegem zouden aan de school in de Vosselarestraat slimme verkeerslichten komen.
Foto Gaëtan Regniers In Landegem zouden aan de school in de Vosselarestraat slimme verkeerslichten komen.
Laagvliegers in schoolomgevingen kijken maar beter uit. Het gemeentebestuur en de politie schroeven het aantal maatregelen om de snelheid te beperken fors op. "Er zal nu ook geflitst worden in de zone 30, en in Landegem willen we slimme verkeerslichten installeren", klinkt het. Dit zouden de allereerste verkeerslichten in Nevele zijn.

Dit najaar wil het provinciebestuur Nevele toevoegen aan de 30 gemeenten die al een Schoolroutekaart hebben, een kaart met alle veilige schoolroutes voor fietsers. Nu al is duidelijk dat er een aantal schoolomgevingen zijn waar de verkeersveiligheid te wensen overlaat, dat bleek vorig najaar ook al uit een onderzoek van deze krant. Het gemeentebestuur en de politie schroeven het aantal maatregelen tegen snelheidsduivels daarom op.


"Verkeersveiligheid aan scholen is een absolute prioriteit", klinkt het unisono. "Op die plaatsen waar het technisch haalbaar is, zal er nu ook in de zone 30 geflitst worden, wat vroeger op vraag van het parket niet gebeurde", maakt burgemeester Johan Cornelis (CD&V) bekend. Elke schoolomgeving is nu al zone 30. "Maar niet alle mensen houden zich aan de snelheidsbeperking", zegt schepen van Mobiliteit Freddy Bertin (N-VA).


Hij heeft de ultieme maatregel in petto. "We onderzoeken of we aan de gemeenteschool in Landegem (in de Vosselarestraat, red.) slimme verkeerslichten kunnen plaatsen. Die zorgen ervoor dat wie de snelheidslimiet niet respecteert automatisch voor het rode licht staat. Reed een tegenligger te snel? Pech, dan staat men in beide richtingen voor het stoplicht. Gelijkaardige lichten heeft men nu al in buurgemeente Lovendegem, en daar werkt het." Voor Nevele zou het een heuse primeur zijn, want in de volledige gemeente is er nog geen enkel verkeerslicht te vinden.


Een andere maatregel is het plaatsen van 'potloodborden' aan de schoolomgevingen. "Nu merkt niet iedere bestuurder dat hij een school nadert, met zo'n potloodbord zal dat wel het geval zijn", maakt mobiliteitsambtenaar Pieterjan Van Landschoot zich sterk. De borden komen aan alle acht de scholen en kosten bijna 4.000 euro.

Schoolroutekaart

In september tenslotte moet de Schoolroutekaart een feit zijn. "We vragen ouders en leerlingen om alle knelpunten nu in kaart te brengen, maar ook alle veilige routes", zegt gedeputeerde Peter Hertog (sp.a). "Er is een app en een website waar men alle gegevens kan ingeven, en ook foto's kan opladen. Met een klik kan je je smartphone de route die je volgt in kaart laten brengen. De bedoeling is om de veilige routes te verzamelen op de kaart, de informatie over onveilige punten gebruiken we dan weer om het Vlaams Gewest te overtuigen om maatregelen te nemen. Ouders vinden het nu al te vaak onveilig om hun kinderen naar school te laten fietsen omdat er te veel autoverkeer is en brengen hun kinderen dan maar met de auto, waardoor er nog méér auto's aan scholen rijden. Die spiraal willen we doorbreken."