Wielertoeriste komt om tijdens Etixx Classic

VROUW (52) AANGEREDEN OP DRUK KRUISPUNT ZONDER SEINGEVERS

De Opel Astra heeft een verbrijzelde voorruit na het dodelijk ongeval.
Ronny De Coster De Opel Astra heeft een verbrijzelde voorruit na het dodelijk ongeval.
Een 52-jarige wielertoerist uit Oostende is zaterdag om het leven gekomen tijdens de Etixx Classic, die start en eindigt aan de sporthal van Nazareth. Brigitte Timmermans werd voor de ogen van een bevriend koppel doodgereden op een levensgevaarlijk kruispunt in het Henegouwse Elzele. Daar stonden geen seingevers. De lokale burgemeester schuift de zwartepiet door naar de organisatie, maar Elzele is wel de enige gemeente langs het parcours waar geen seingevers stonden.

Brigitte Timmermans was samen met een bevriend koppel aan het fietsen toen het op het kruispunt van de drukke Ninoofsesteenweg met de Vierwindenstraat in Elzele gruwelijk mis ging. De wielertoerist stak de steenweg over en wachtte aan de middenberm om deel twee van het kruispunt te overbruggen. Ze merkte een Opel Astra niet op en de bestuurder kon niet meer tijdig stoppen. Ze overleed ter plaatse, voor de ogen van haar vrienden. Opvallend: Over het hele traject stonden ruim 83 seingevers. Op dit gevaarlijke kruispunt, waar een dag later een bestuurder in kritieke toestand naar het ziekenhuis was overgebracht na een nieuw ongeval, ontbraken seingevers. Elzele was trouwens de enige gemeente waar geen seingevers geposteerd stonden. De organisatie liet meteen de achtergrondmuziek in Nazareth uitzetten en hield het erg sober toen ze het nieuws vernamen.


Johan Butsraem en Martine Kerckaert uit Oostende passeerden langs het ongeval. "We zagen die vrouw, bedekt met een wit doek liggen", vertelt Johan. "Verschrikkelijk. De hele tocht hebben we aan haar moeten denken. Onbewust rij je dan nog voorzichtiger, trek je al eens sneller aan je rem." Over de organisatie waren de 7.000 wielertoeristen nochtans zeer te spreken. "Die zat goed in elkaar. We vonden het enkel wat raar dat er op die plaats geen seingevers stonden. Dat zou toch wel gemogen hebben."

Martine (met bandana) en Johan (rechts) passeerden langs het ongeval. "We vonden het ook bizar dat er daar geen seingevers stonden."
JEW Martine (met bandana) en Johan (rechts) passeerden langs het ongeval. "We vonden het ook bizar dat er daar geen seingevers stonden."

Besluit burgemeester

Volgens Jo Delbaere, het hoofd van de organisatie uit Nazareth, was het een weloverwogen keuze om daar geen seingevers te poseren. "We zaten met de lokale overheid en politie samen om te kijken of er daar politie of seingevers geposteerd moesten worden. Dat deden we op alle gevaarlijke punten over het hele parcours", zegt hij. "Na het overleg met de Elzeelse burgemeester is er beslist om in zijn gemeente geen seingevers te plaatsen. Bewust, om zo geen vals gevoel van veiligheid te creëren. We wilden vermijden dat de fietsers blind het kruispunt zouden oversteken, alsof het een koers zou zijn. Het is een recreatieve tocht en dan zijn de wielertoeristen verplicht om de wegcode te respecteren. Met borden hadden we aangegeven dat de fietsers een gevaarlijk kruispunt naderden."


De burgemeester van Elzele schuift dan weer de verantwoordelijkheid deels door naar de organisatie. "Onze gemeente had de organisatie op het hart gedrukt dat dit een heel gevaarlijk punt is en er goed moest uitgekeken worden", aldus burgemeester Ides Cauchie (CDH). "Ik begrijp dan niet dat er daar geen seingevers stonden." De reactie zet alvast kwaad bloed bij de organisatie. "Dan had hij ons moeten verplichten om er een seingever te posteren", repliceert Delbaere. "Dit is praat achteraf."

Niet eenduidig

Het probleem in deze discussie is dat er geen eenduidige regelgeving bestaat rond seingevers bij recreatieve fietstochten. Dat zou nochtans wel mogen, want dit jaar alleen al vinden er volgens Recreatie Wielerblond Vlaanderen maar liefst 560 fietstochten plaats. "Fiets je tijdens een recreatieve fietstocht in een groep tot 150 man, dan zijn seingevers niet verplicht. Maar zo'n groot evenement overstijgt het normale weggebruik en moet dan bij de burgemeester aangevraagd worden. Hij bepaalt dan of er seingevers moeten staan of niet", duidt woordvoerder Stef Willems van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid.

Wegcode respecteren

"Maar iedereen moet zich om te beginnen wel aan de wegcode houden. Verplicht overal seingevers plaatsen is volgens zijn collega Roel De Cleen van de Fietsersbond dan weer geen goed idee. "Dan gaan er organisaties verdwijnen omdat ze die seingevers niet kunnen garanderen", aldus De Cleen. "We kunnen enkel maar aanraden om zo veel mogelijk seingevers in te zetten."