Westtoer lanceert logerenaanzee.be

CAMPAGNE MOET VERHUUR VAKANTIEWONINGEN AANZWENGELEN

Het Casino van Middelkerke vormde gisteren het decor voor de campagne van Westtoer voor kwalitatieve vakantiewoningen aan de kust. Het provinciebedrijf Westtoer stelde er de nieuwe toeristische website www.logerenaanzee.be voor, waarop nu al 8.000 vakantiewoningen te huur worden aangeboden. Westtoer werkt daarvoor samen met de Confederatie van Immobiliënberoepen (CIB) en het project krijgt steun van de Vlaamse overheid. De campagne moet de slabakkende verhuur een fikse duw in de rug geven.

Momenteel wordt om en bij de 30 procent van alle commerciële overnachtingen aan de kust geboekt via een toeristisch verhuurkantoor, minder dan vroeger is dat. "In 2012 daalde het aandeel verhuringen via een verhuurkantoor met 5,2 procent", aldus voorzitter van het CIB Jan Jassogne. "Daar is een verklaring voor. De kust telt meer en meer tweede verblijvers, die zelf langskomen of hun woning eigenhandig verhuren."


Jassogne ziet wel heil in de nieuwe website. "Wij willen de mensen kenbaar maken dat een verhuurkantoor een meerwaarde biedt voor de vakantieganger. Wij kunnen professioneel advies verschaffen en zijn ook een aanspreekpunt tijdens het onthaal en bij problemen. Bovendien worden de via een kantoor verhuurde vakantiewoningen gecontroleerd door de overheid. De website en de campagne moeten de mensen daarover informeren." Volgens Franky De Block, voorzitter van Westtoer, komt de website geen minuut te vroeg. "We moesten dringend inspelen op het gewijzigde reisgedrag van de toerist. Heel wat mensen wachten het mooie weer af om naar de kust te komen en willen dan snel weten wat er nog beschikbaar is. De verblijven aan de kust zijn korter, maar frequenter geworden. Op de site staat bovendien alles wat je moet weten als je naar de kust komt. Via enkele klikken zie je niet alleen het aanbod aan vakantiewoningen, maar je vindt er ook alle info over beschikbaarheid, prijs en comfort. Er is zelfs een evenementenkalender aan gelinkt."


"De campagne bestaat uit meer dan een website alleen", aldus Doenja Van Gampelaere, product manager van Logeren aan zee. "De eigenlijke campagne wordt gelanceerd op 22 maart en loopt dit en volgend jaar in Vlaanderen en Wallonië. Alles onder de noemer 'Ik ga naar zee en ik neem mee... niet veel, want in een vakantiewoning is alles aanwezig'."


Vlaams minister Bourgeois beloofde van zijn kant om de kust onder de titel 'De kust, extra deluxe', via Toerisme Vlaanderen te promoten in het buitenland.