Vanaf vrijdag geen tram meer door centrum van Lombardsijde en daar is niet iedereen blij mee

Trambedding Lombardsijde
Benny Proot Trambedding Lombardsijde
Vanaf vrijdag volgt de kusttram in Lombardsijde het nieuwe tramtraject. Daardoor blijft de tram voortaan weg uit het centrum van de Middelkerkse deelgemeente. Volgende week is er een feest om de nieuwe lijn in te huldigen. Toch is niet iedereen tevreden met de nieuwe tramlijn.

Al sinds de eeuwwisseling wordt er gesproken over het verleggen van de tramlijn uit het centrum van Lombardsijde naar de N34 Kustweg. En vanaf vrijdag is het ook zover. Het nieuwe traject is in totaal 2 kilometer lang en 300 meter korter dan de doortocht door het dorp. “Het nieuwe traject zal enkele minuten tijdswinst opleveren, maar de dorpskern van Lombardsijde wordt rustiger en veiliger. In het verlengde van het nieuwe tramtraject, voorzien we ook een herinrichting van het dorpscentrum. Het oude tramtraject wordt in de toekomst een nieuw fietspad”, zegt schepen Eddy Van Muysewinkel (Lijst Dedecker). De nieuwe haltes liggen ter hoogte van de Zeelaan en Schoolstraat en de haltes Lombardsijde-Bad, -Dorp en YMCA verdwijnen dus. De buslijnen 68 en 69 blijven wel door Lombardsijde rijden. Om het nieuwe traject officieel in te luiden, organiseert de gemeente op vrijdag 24 mei een dorpsfeest. “Het gemeentebestuur zorgt voor heel wat animatie en voor een feestelijke inkleding van het dorpsplein. De handelaars en horecazaken bundelen de krachten en bieden er een veelzijdig aanbod, zodat het een groot dorpsfeest wordt.” Het feest start om 15 uur en duurt tot 23 uur.

Niet iedereen blij

Toch is niet iedereen opgezet met het verdwijnen van de tram door het dorp - ook al zijn de werken al afgerond. Roland Hillevoet richtte in 2003 mee een actiecomité ‘Red de tram’ op. “Maar toen de beslissing was gevallen om het traject te verleggen, is het protest zachtjes aan afgezwakt. Toch blijven we gekant tegen de nieuwe lijn. Mensen die niet goed te been zijn, moeten nu honderden meters verder stappen om de tram te bereiken. Ik vermoed dat leerlingen bij slecht weer ook sneller met de wagen naar school worden gebracht in plaats van met de tram. En inwoners van Westende gebruikten de tram om inkopen te doen, ik denk dat dit nu zal wegvallen.” Ruben Van Miegroet van de actiegroep Openbaar Vervoer Nu pikt in. “Het is de eerste keer sinds de jaren zestig dat in West-Vlaanderen een dorp zijn tram verliest. De heraanleg in niemandsland kostte 10 miljoen euro, maar met hetzelfde geld konden de tramsporen op het traject door het dorp vernieuwd worden. Ook al zijn de werken al uitgevoerd, toch hopen we dat minister Ben Weyts (N-VA) tot inzicht komt en alsnog beslist het huidige traject te vernieuwen.” De actiegroep schreef de minister en de Vlaamse parlementsleden een brief. Van Miegroet wijst ook naar een referendum in 2009, waarbij zo’n 65 procent van de inwoners zich tegen het verleggen van de tramlijn uitsprak. “Reizigers doorverwijzen naar een gebrekkige busverbinding is geen oplossing voor de mobiliteitsknoop”, vervolgt Van Miegroet. “We hopen dat het nieuwe gemeentebestuur iets aan die busverbindingen kan doen”, aldus nog Roland. “Want één bus om het uur vanuit het centrum naar Veurne en Oostende is onvoldoende.” 




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Yves Cordy

    Minister Weyts bevestigd hier nogmaals waar de "a" voor staat in N-Va, namelijk "afbreekpartij". Op alle departementen waar ze de minister of andere verantwoordelijke hebben geleverd in de laatste vijf jaar (of voor Vlaanderen zelfs negen jaar), hebben ze niets anders gedaan dan dat : AFBREKEN. Precies nostalgie naar de beeldenstorm? 't Is te hopen dat tegen 26 mei nog meer mensen wakker schieten dan de peilingen al hebben aangewezen! Let's make Belgium great again!!!!