Met een schietgebedje richting basiliek

BASILIEKSTRAAT - SCHERPENHEUVEL FIETSPAD GAAT OVER IN STEEDS SMALLERE STRAAT

Fietsers die uit de richting Aarschot het centrum van Scherpenheuvel binnenrijden, zou je haast aanraden een klein gebedje te prevelen. In de Basiliekstraat, tegenover kleuterschool Onze-Lieve-Vrouw, eindigt het rode fietspad plots in het niets. Voorts vernauwt de weg en moet je langs een rij geparkeerde auto's, terwijl je rakelings door gemotoriseerd verkeer ingehaald wordt.

"Het laatste deel van de Basilieklaan is voor fietsers een beklemmende ervaring", knikt Danny Van Gelder, directeur van de kleuterschool. "Gelukkig komen onze kleuters doorgaans niet met de fiets. De meesten worden gebracht met de wagen of de schoolbus. Maar heel wat van onze leerlingen die naar de lagere school in de Rozenkranslaan fietsen, krijgen toch met de Basilieklaan te maken."

Ter hoogte van de kleuterschool ontmoeten we inderdaad enkele leerlingen van de basisschool. "Gewoonlijk rij ik niet langs deze weg", vertelt Laure. "Ik ga liever binnendoor, langs de rustige Rozenstraat. Zo hoef ik in het centrum niet langs al die auto's." Ook Mare kijkt hoofdschuddend naar het eindpunt van het fietspad. "Hier zou je moeten afstappen", wijst ze. "Eerst kijken of er een auto achter je zit, en dan pas doorrijden. 'Trek vanaf hier je plan': dat is de boodschap die je krijgt. Het pad eindigt ook nog eens in een rare bult. Wie doorrijdt, moet oppassen dat hij of zij niet onderuit gaat."

Het einde van het pad wordt inderdaad gekenmerkt door asfalt dat omhoog gekomen is. "Die bult is mij nog niet opgevallen, hoewel ik dagelijks door de Basilieklaan rij", aldus burgemeester Manu Claes (CD&V). "Voor herstellingswerken bestaat een gewestelijk programma. Maar momenteel zijn er geen herstellingen gepland."

Verbeteringen

Welke verbeteringen zijn er dan wel mogelijk ter hoogte van de kleuterschool? Een waarschuwingsbord dat automobilisten erop wijst dat fietsers plots naar de rijbaan moeten uitwijken? Claes staat ook open voor dat voorstel. Anderzijds neemt de verkeersdrempel met beplanting voor de schoolpoort ook veel plaats in - plaats die naar het fietspad had kunnen gaan. En kan die drempel ook niet wat hoger, kwestie van de snelheid te drukken? "In de zones 30 zijn verkeersdrempels tegenwoordig met een steilere helling aangelegd", bevestigt Claes. "Maar de huidige opstelling in de Basilieklaan dateert uit de jaren 90, volgens de normen die toen golden."

De beslissing om het fietspad ter hoogte van de school te laten eindigen, dateert ook uit die tijd. "De straat wordt na dit punt almaar smaller richting basiliek. Er is gewoon te weinig ruimte om het fietspad te laten doorlopen tot in het centrum. Het gewest heeft destijds, in samenspraak met de gemeente, gekozen om aan de school een breed voetpad aan te leggen - ten koste van een fietspad."

Verkeersles

Vanaf dit punt geldt in de straat 'gemengd verkeer', waar fietsers zich dus naast auto's moeten wagen. "Onze kinderen moeten leren hoe ze zich in gemengd verkeer moeten verplaatsen", zegt directeur Van Gelder nog. "Daarom gaan we met hen de straat op, om fietsvaardigheid en oversteken te oefenen. Daar zijn altijd leerkrachten en opzichters bij. We zouden de verkeersles liever in een veiligere omgeving geven, maar we mijden de Basilieklaan niet."

Leerlinge Laure aan het einde van het fietspad, waar ze een bult over moet en vooral moet uitkijken voor achteropkomend verkeer.
Bollen Leerlinge Laure aan het einde van het fietspad, waar ze een bult over moet en vooral moet uitkijken voor achteropkomend verkeer.