Ellen (25) loopt zware brandwonde op door Fitbit: “Ik werd wakker en voelde mijn arm branden”

Ellen, met rechts een foto van haar verbrande pols.
RV Ellen, met rechts een foto van haar verbrande pols.
Een jonge vrouw uit het Antwerpse Merksem heeft een zware brandwonde opgelopen door haar Fitbit, een horloge dat onder meer bijhoudt hoeveel stappen je zet en wat je hartslag is. Alsof dat nog niet erg genoeg was, liep haar poging om haar geld terug te krijgen op niets uit.

Het was op HLN.be dat Ellen (25) dinsdag een artikel las over een man uit de Verenigde Staten die derdegraadsbrandwonden had opgelopen door zijn Fitbit. Hij had zijn verhaal gedaan op Facebook om andere gebruikers te waarschuwen. En het relaas klonk de Vlaamse maar al te bekend in de oren.

Cadeautje

Ellen kreeg in juni haar vakantiepremie en besloot om zichzelf op een cadeautje te trakteren. Het werd een Fitbit en ze was er meteen weg van. Tot een week of twee later.


“Toen begon ik plots pijn te krijgen aan mijn pols en die pijn werd alsmaar erger”, doet ze het verhaal. “Ik dacht eerst dat het misschien een allergische reactie was op het siliconen bandje van het horloge, want mijn huid eronder kleurde rood. Tot ik op een ochtend wakker werd en ik mijn arm intens voelde branden. Toen ik de Fitbit uitdeed, zag mijn huid er op de plaats waar de groene laser zit vreselijk uit. Het deed pijn en het prikte.”

Daarop trok Ellen naar de dokter. “Die zei dat ik een ernstige brandwonde had”, klinkt het. “Ze gaf me zalf en raadde me af om de Fitbit nog te dragen. Dat was wel een beetje zuur, want ik had er meer dan 200 euro voor betaald.”

Geld

De jonge vrouw nam daarop contact op met de producent van het apparaat en vroeg of ze haar geld kon terugkrijgen. “Er werd me verteld dat het kon, maar dan wel in de vorm van een virtuele Mastercard die via het online portaal van het bedrijf beschikbaar gesteld zou worden”, aldus Ellen. “Maar dat wil ik helemaal niet. Ik wil mijn geld gewoon terug op mijn rekening, zodat ik zélf kan kiezen wat ik ermee doe. Ik wil niets online besteden.” (lees hieronder verder)

AP

Intussen ligt de Fitbit van Ellen stof te vergaren in haar kast. Haar geld heeft ze nog altijd niet terug. Haar arm is gelukkig wel genezen. “Ik heb bijna een maand met de brandwonde rondgelopen en was bang dat het litteken niet meer weg zou gaan. Gelukkig kan je er nu niets meer van zien. Dat is toch al een troost”, klinkt het.

Test-Aankoop

Volgens consumentenorganisatie Test-Aankoop hoeft de vrouw zich niet neer te leggen bij het antwoord dat ze kreeg van Fitbit. “Bij een gebrek kan de consument normaal gezien kiezen tussen vervanging en herstelling, maar in dit geval zijn dat geen oplossingen. Dan kan het ook een vermindering van prijs of een terugbetaling worden. Ze heeft dus wel degelijk recht op een terugbetaling in plaats van een waardebon. Een verkoper kan een waardebon wel aanbieden, maar niet opleggen. Het feit dat de verkoper die terugbetaling weigert, is dus niet wettelijk”, aldus woordvoerder Simon November. 

En er is meer. “De dame zou ook kunnen procederen tegen de fabrikant wegens productaansprakelijkheid”, gaat hij verder. “Met die wet kan je een producent aansprakelijk stellen voor de schade die veroorzaakt wordt door een gebrek aan zijn product. En er is sprake van een ‘gebrekkig product’ als het niet de veiligheid biedt die je ervan mag verwachten. Let wel: iedereen die schade lijdt door een product, moet wel het bewijs leveren van een gebrek van het product enerzijds en het oorzakelijke verband tussen dit gebrek en zijn schade anderzijds. Hij moet géén fout van de producent bewijzen. Het gaat hier immers om een foutloze aansprakelijkheid.”

Huidirritatie 

Fitbit nam intussen contact op met Ellen. “We zijn ons ervan bewust dat een zeer beperkt percentage van onze klanten huidirritatie kan ondervinden door het langdurig dragen van een polsapparaat”, klinkt het in een mededeling, die echter niet ingaat op de brandwonde door de laser van het toestel. “De huidirritatie wordt veroorzaakt door factoren zoals wrijving of het te strak dragen van het apparaat, zweet, zepen en andere stoffen die tussen de band en de pols vast komen te zitten.”




13 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Dante Mertens

    @ Tina Colpaert en anderen: Heb je je TV nodig? doe hem dan ook maar weg. Als ge zo gaat beginnen hebben we veel niet nodig hoor, breng je wasmachine dan ook maar weg en was de kleren van je gezin met de hand op een houten plankje in een stromend beekje. "nodig" is dat niet neen, die smartwatches en fitnesstrackers... Maar mogen mensen zélf nog kiezen waaraan ze hun geld besteden ja? ook al is het in uw ogen niet altijd 'nodig' of nuttig?

  • Benny Deridder

    Ze had last en uitslag, maar heeft dat ding nog dagenlang aangehouden. Ook niet slim. Misschien een toestelletje aanschaffen dat weergeeft wanneer er nevenverschijnselen optreden, want individueel denken en logisch redeneren kan de mens van vandaag niet meer.

  • Tina Colpaert

    En heb je dat echt allemaal nodig zn dingen?

  • Adriaan Schellekens

    De vrouw in Europa kan achter haar geld fluiten en waarschijnlijk zal de man in Amerika op zijn Amerikaans een paar miljoen kunnen krijgen?

  • Angelo De vie

    Ik was voorstander van de Fitbit, ik ging zowat af op de Kcal, ik werd moddervet! En die stappenteller is al helemaal om te lachen, het is brol mensen. Ga af op u voeding en reken uit hoeveel Kcal je opneemt en verbrand, daarna voeding aanpassen