Supermarkt met openluchtgevoel

3D-AFBEELDING VAN ZONOVERGOTEN HEMEL MOET KLANT BLIJ MAKEN

Philippe en Marie-Ange met boven hen de 'zonovergoten hemel', voor het eerst ook in een winkel.
Foto Didier Verbaere Philippe en Marie-Ange met boven hen de 'zonovergoten hemel', voor het eerst ook in een winkel.
Wie vanaf vandaag warenhuis Maranni in Merelbeke binnenstapt, wandelt onder een heldere, zonovergoten hemel met appelbomen. Dankzij de 3D-afbeeldingen met ledverlichting krijgen de klanten een marktgevoel in de versafdeling.

Uitbaters Philippe en Marie-Ange haalden het idee uit Nederland waar het al een tijdje ingeburgerd is in tandartspraktijken en ziekenhuizen. Maar het is voor het eerst dat het ook in een winkel wordt uitgewerkt. Het Nederlandse bedrijfje Lumick zorgde zo voor een primeur voor Vlaanderen. "Tandartsen en dokters laten dit inbouwen in hun praktijk omdat het de patiënten kalmeert. Een concept dat wij ook in onze versafdeling installeerden. Ik noem het 'shopping inside-out' en wil zo onze klanten een aangenamer winkelgevoel geven", zegt Philippe Verlinden van Maranni.


Samen met zijn partner Marie-Ange nam hij de zaak, die al 26 jaar bestaat, acht jaar geleden over. Sindsdien moderniseert hij ze stelselmatig. Eerst kwam er een nieuw lichtplan en andere inkleding van de standen. Nadien was het plafond aan de beurt. Het valt me op dat mijn blik tijdens het praten met de man meermaals afdwaalt naar de mooie hemel boven ons. "Opzet geslaagd", lacht Philippe. "Vooral op donkere dagen lopen de mensen er soms somber bij. Het rustgevende gevoel van de hemel met bloemen, kan hen een stukje blijer maken. De foto's zijn in 3D geprint en worden belicht met ledlampjes. Je krijgt echt wel het gevoel dat je buiten loopt. We kunnen dit veranderen naarmate de seizoenen. Zo kan er tijdens de feestdagen een vliegtuigje in de lucht hangen met een spandoek met 'Prettige Feestdagen' op. Of we maken er een groot aquarium van en laten de vissen boven de hoofden zwemmen", weet Philippe.

Andere afdelingen

"In Nederland zijn er twee bedrijfjes die dit concept bedachten en installeren op vraag van de klant. Via hen kregen we ook mooie referenties. Zo is er ook al een fitnesscentrum in Rotterdam waar de klanten niet eens doorhadden dat het foto's en geen ramen zijn. Ook dokters zijn zeer te spreken over de effecten van deze plafonds. Ik ben razend benieuwd hoe de klanten morgen reageren. Ook het personeel weet hier nog niets van. In de toekomst wil ik dit concept ook plaatsen in andere delen van de winkel en zo het gevoel overal opwekken. Maar eerst ga ik wat sparen, want goedkoop is het niet", besluit zaakvoerder Philippe Verlinden.