"Blijf van bos rond onze kapel af"

KERKFABRIEK DIENT BEZWAAR IN TEGEN PLANNEN SNELTRAM

Pastoor Jan Lagae en Erve Verbelen van het Boskapelcomité.
Foto Lukas Pastoor Jan Lagae en Erve Verbelen van het Boskapelcomité.
De groene, rustgevende omgeving rond de Boskapel van Imde zal binnenkort plaats moeten maken voor de nieuwe sneltram. Zo'n 250 bomen worden daarvoor gekapt, wat een doorn in het oog is van de kerkfabriek Sint-Laurentius. "Het groene kader dreigt verloren te gaan", aldus pastoor Jan Lagae die een bezwaar ingediend heeft.

Het openbaar onderzoek rond het ontwerp van het sneltram-tracé Brussel-Willebroek werd afgelopen zaterdag afgerond. Nadat eerder al de gemeente Grimbergen enkele aanbevelingen aan het Vlaams gewest overmaakte over onder meer het verdwijnen van heel wat bomen in het kasteeldomein Bever, heeft nu ook de kerkfabriek Sint-Laurentius een bezwaarschrift ingediend. Daar vreest men vooral voor de verloedering van het groene kader rond de boskapel van Imde.


"Een derde van het historische bos rond de kapel dreigt te verdwijnen", zegt pastoor Jan Lagae. "In totaal zou het om 250 bomen gaan. En dat terwijl de omgeving rond de boskapel net een stiltegebied is. Telkens we De Lijn om concretere informatie over de geplande onteigening vragen, wordt er ontwijkend geantwoord. Het lijkt erop dat ze de Boskapel wel kennen, maar helemaal niets afweten van de vele activiteiten er rond."

Trekpleister

En net dat is volgens de pastoor de troef van de kapel en haar omgeving. "De Boskapel is een toevluchtsoord voor iedereen die religieuze steun nodig heeft", aldus nog Jan Lagae. "Met haar wekelijkse gemeenschapsvieringen op woensdagavond, de vele huwelijken, dopen en begrafenissen die er plaatsvinden, met haar eeuwenoude processiewegen doorheen het bos, haar bedevaarten en haar openluchtvieringen is het een trekpleister. Regelmatig wonen 150 tot 200 mensen de vieringen bij. En dat allemaal in een groen kader. Zoiets mag toch niet verdwijnen? Volgens de verantwoordelijken bij De Lijn zou 35 meter van het bos onteigend worden. Daarmee verdwijnt ook meteen de natuurlijke geluidsbuffer tussen de A12 en de boskapel."

Duurzame energie

In haar bezwaarschrift maakt de kerkfabriek ook duidelijk dat Vlaanderen recent nog een subsidie van 750.000 euro toekende om de Boskapel in haar oorspronkelijke achttiende eeuwse glorie te restaureren. Daarnaast werd de geklasseerde kapel onlangs uitgeroepen tot Vlaams-Brabants pilootproject voor duurzame en energiearme verwarming door middel van een grondgeboorde warmtepomp. "Het zou jammer zijn dat zo'n gewaardeerde kapel gedoemd is om te verdwijnen door een voorbijrazende tram. Daarom is het aangewezen dat de tram ofwel aan de overzijde van de A12 wordt aangelegd, in een lagere bedding wordt uitgegraven, of overdekt wordt."


Een verantwoordelijke van de aanleg van de sneltram heeft volgens de pastoor beloofd om binnenkort een viering in de Boskapel bij te wonen en met de leden van de kerkfabriek rond de tafel te zitten.