Vijf ton zware draagstructuren vormen basis nieuw station

Nieuwe constructies aan het station van Mechelen.
David Legreve Nieuwe constructies aan het station van Mechelen.
Het eerste stukje nieuw station van Mechelen krijgt vorm. Aannemer Ferrokonstrukt bouwde bovenop de nieuwe perrons 11 en 12 voor de nieuwe hogesnelheidslijnen de eerste stalen draagstructuren voor de toekomstige overkapping. 

De voeten van 5 ton met daarop de ‘broekstukken’ van 4,5 ton zullen drie reusachtige bogen met elk een overspanning van 60 meter dragen. De werkzaamheden aan de twee perrons zullen nog meer dan een jaar duren. Vervolgens wordt ook de rest van het station stelselmatig vernieuwd. Het zal pas klaar zijn in 2027. Nog dit voorjaar vraagt de NMBS een nieuwe omgevingsvergunning aan. Er worden aanpassingen doorgevoerd omdat het stationsproject 40% duurder uitviel dan geraamd.

David Legreve
David Legreve



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.