Vervoersregio kan zelf beslissen over openbaar vervoer, TreinTramBus wil inspraak voor reizigers

Bushaltes aan het station van Mechelen. Mogelijk wordt buslijn 3 geschrapt.
David Legreve Bushaltes aan het station van Mechelen. Mogelijk wordt buslijn 3 geschrapt.
16.046.553 euro. Dat is het budget dat de vervoersregio Mechelen krijgt om deels zelf openbaar vervoer mee in te richten. Vraag is wat de gemeenten ermee gaan doen. Elke nieuwe verbinding betekent immers dat er elders ook een moet verdwijnen. TreinTramBus hoopt dat de reizigers inspraak krijgen.

Met de invoering van het decreet Basisbereikbaarheid krijgen de vijftien Vlaamse vervoerregio’s - met daarin alle lokale besturen - een stem én een budget om het openbaar vervoer mee vorm te geven. De Lijn beslist zelf over het kernnet. Het budget voor het aanvullend net (14.931.531) wordt ingezet in overleg met de vervoerregio’s. De vervoersregio mag tenslotte volledig autonoom beslissen over het vervoer op maat (1.115.022 euro).

“Voortaan komen de lokale overheden niet alleen mee aan het stuur van ons aanbod, maar krijgen ze ook inspraak over de besteding van het budget. De vervoerregio’s krijgen krek dezelfde middelen die De Lijn zou besteden aan het aanbod op hun grondgebied. We hopen dat de steden en gemeenten hierdoor ook meer werk zullen maken van betere doorstroming voor bus en tram. De combinatie van betere stiptheid met een nieuwe netstructuur en snellere verbindingen kan voor 7,5 procent meer reizigers zorgen”, zegt directeur-generaal Roger Kesteloot.

Flexbus

De Mechelse vervoersregio bestaat uit Bornem, Puurs-Sint-Amands, Willebroek, Kapelle-op-den-Bos, Mechelen, Duffel, Sint-Katelijne-Waver, Bonheiden, Boortmeerbeek, Putte, Berlaar en Heist-op-den-Berg. Opvallend: dat zijn niet dezelfde gemeenten die in de proefregio zaten. Overigens leverde dat proefproject nooit een goedgekeurd plan af. “We bereikten een consensus dat we geen ontwerp zouden afleveren”, verduidelijkt Guido Vaganée, tot voor kort voorzitter.

Op de inhoud wil hij niet ingaan en ook zijn opvolgster Saadet Gulhan doet dat niet. “We hebben kennis genomen van de budgetten. Ik verwacht pas in het najaar zicht te hebben op concrete maatregelen. Begin deze maand zat ik samen met het studiebureau dat werd aangesteld. We kunnen voortbouwen op het oude ontwerp, maar het zal moeten worden aangepast omdat de regio nog slechts uit twaalf in plaats van achttien gemeenten bestaat.” Ze kan al wel de komst van een flexbus aankondigen voor Klein-Brabant. “Dat is een belbus, maar dan flexibeler. Daarover volgende maand meer.”

Transparantie

Ze wijst erop dat 16.046.553 euro een groot bedrag lijkt, maar dat niet is. Dat is ook de bekommernis van TreinTramBus-voorzitter en Mechelaar Stefan Stynen, die het budget voor openbaar vervoer alsmaar ziet afnemen. “We zijn er allerminst gerust in, dat het decreet basisbereikbaarheid ons beter openbaar vervoer zal bieden”, aldus Stynen. “Nochtans is het dat wat de lokale besturen en de Vlaamse burgers dringend willen.” Vooral het platteland zal het volgens hem met minder openbaar moeten doen. “Het blijft hallucinant dat het belastingvoordeel dat in België aan salariswagens toegekend wordt, ruim 200 miljoen euro hoger ligt dan het totale budget voor openbaar vervoer in Vlaanderen.”

Het blijft hallucinant dat het belastingvoordeel dat in België aan
salariswagens toegekend wordt, ruim 200 miljoen euro hoger ligt
dan het totale budget voor openbaar vervoer in Vlaanderen

Stefan Stynen, TrainTramBus-voorzitter

De moeilijkheid waar de vervoersregio’s voor staan, is dat het budget identiek blijft. Voor elke nieuwe verbinding moet er dus een andere worden geschrapt. In het ontwerpplan uit het proefproject waren volgens Stynen een nieuwe busverbinding van het Mechelse station naar Mechelen-Noord en naar het ziekenhuis opgenomen, maar tegelijk werden stadslijnen 2, 3 en 4 geschrapt en viel de verbinding tussen Duffel en het nieuwe ziekenhuis weg. Hij hekelt het totale gebrek aan transparantie en vindt dat de gebruikers inspraak moeten hebben, iets wat nu niet het geval is. “We hebben destijds verbetervoorstellen gedaan, maar nooit een antwoord gekregen.”




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Francois Goos

    Van duffel naar Mechelen zeker naar het ziekenhuis moet minstens elk half uur plaats vinden, stupide dat een mens een uur moet wachten voor het vroegere ziekenhuis te duffel, al is het met kleinere busjes.