Van zwemmen in Dijle tot zelfrijdende taxi

DIT STAAT DE MECHELAARS TE WACHTEN

De fietsstraat in de Hoogstraat. Zo komen er een flink aantal bij.
Foto David Legreve De fietsstraat in de Hoogstraat. Zo komen er een flink aantal bij.
De kogel is door de kerk: Vld-Groen-M+ zal de komende zes jaar Mechelen op zijn eentje besturen. De stadslijst werkt nog aan een bestuursakkoord, maar neemt daar de tijd voor. Net als voor de samenstelling van het college overigens. Aangezien geen toegevingen dienen te worden gedaan aan een partner, bieden de 463 punten uit het verkiezingsprogramma een goed beeld van wat de Mechelaars te wachten staat. Een greep.

CD&V verweet de stadslijst dinsdag een "sterk anti-wagenbeleid" te willen voeren. Over betalende bewonerskaarten en verhoogde parkeertarieven is alvast niks terug te vinden in het 95 bladzijden tellende document.


Het woord 'autoluw' komt wél twaalf keer voor: de stadslijst wil autoluwe omgevingen, autoluwe fietsassen vanuit de dorpen naar het centrum en de stations en autoluwe winkelstraten IJzerenleen en Onze-Lieve-Vrouwestraat (heraangelegd in de stijl van de Bruul). "Ook in onze stad neemt de filegevoeligheid toe. Het enige structurele antwoord: minder de wagen gebruiken."

Hele binnenstad fietsstraat

Veel aandacht gaat naar de fiets. "We willen van Mechelen dé fietsstad maken van Vlaanderen."


Dat door onder meer heel de binnenstad (met eenrichtingsverkeer in Keizer- en Merodestraat) tot fietsstraat te promoveren. Ook de Sint-Lambertuslaan, het begin van de Tervuursesteenweg en het eerste deel van de Hombeeksesteenweg worden fietsstraat.


De aanleg en het verbeteren van fietspaden krijgt overigens prioriteit bij de investeringen in de publieke ruimte dankzij een integraal fietspadenplan dat voor een kwaliteitsvol fietsnetwerk moet zorgen.


Ten behoeve van stappers komt er een cel die exclusief werkt aan de kwaliteit van de voetpaden.

naar 10% sociale woningen

Helemaal vooraan in het programma: betaalbaar wonen. De stadslijst streeft naar 10 procent sociale woningen: 400 extra sociale huurwoningen dankzij het sociaal verhuurkantoor, 200 in kleinschalige projecten door de huisvestingsmaatschappijen.


Verder op de planning 150 'bescheiden woningen', voor mensen die nu net teveel verdienen voor een sociale woning, maar te weinig voor de reguliere huurmarkt. Woonpunt zal 96 miljoen euro investeren in de verderzetting van de renovatie, met de vernieuwing en verduurzaming van nog eens 619 woningen.

Parkenplan (bis)

Ook "een van de absolute prioriteiten" is het uitrollen van een tweede groot parkenplan.


De stadslijst streeft naar nog eens 16 nieuwe of uitbreidingen van bestaande parken. Deze zullen verbonden worden door veilige, vergroende corridors met spelprikkels. "Als bijzonder project vergroenen we intensief het Groot Begijnhof, waarbij we de auto's maximaal weren, met buurtparking aan de Centjesmuur."


Op Stuivenberg komt een nieuw stadsbos, Kauwendaal en Bos van Loos worden gevrijwaard.

Iedereen commissaris

Op de wensenlijst staat een uitbreiding van de politiezone, om capaciteit vrij te maken voor een wijkgerichter veiligheidsbeleid.


"We delen de stad in vijf zones in met elk een team tussen tien à twintig politie- en preventiemedewerkers. Binnen deze zones bepalen de burgers mee de prioriteiten van het veiligheidsbeleid. In Mechelen is iedereen commissaris."


Verder op het vlak van inspraak staan huiskamergesprekken en overlegmomenten op buurt- in plaats van wijkniveau. "We brengen de bestaande buurtcomités in kaart en betrekken ze actiever bij het beleid."

Nog één jaar jacht

Een van de schepenen krijgt uitdrukkelijk dierenwelzijn toegewezen in haar/zijn bevoegdheidsportefeuille. "We gaan in principe geen jachtrechten meer toestaan en onderzoeken hoe we wildschade of andere eventuele nevenwerkingen van de afschaffing kunnen beperken of 'verzekeren'."

Schuld onder 200 miljoen

De stadslijst wil de schuldenlast met meer dan een vijfde verminderen tot minder dan 200 miljoen euro. "De grote investeringsgolf is nu achter de rug." Verder komt er een nieuw efficiëntie- en kerntakendebat en plant Vld-Groen-M+ een versterking van de bovenlokale samenwerkingsverbanden op tal van vlakken. De fiscale druk wordt niet verhoogd.

Zelfrijdende taxi's

Vld-Groen-M+ wil wél blijven investeren, onder meer in de vesten, steenwegen, buurtparkings, een podiumzaal, zes nieuwe speelbossen, een nieuwe IHAM-sporthal (met basketbalarena) en de omvorming van de Centerparking tot winkels, wonen, hotel, een kinderopvang of indoorspeelruimte.


De historische hangars van de centrale werkplaats worden een creatieve hub met meetingplaces, congresfaciliteiten én werk- en uitgaansplek. "We bekijken of we de boorden van de Binnendijle ter hoogte van 't Veer niet kunnen verlagen. We laten daar in de zomer dan zwemmen toe onder bewaking van redders."


De lijst ambieert dat tegen het einde van de bestuursperiode zelfrijdende elektrische taxi's de shopping shuttle vervangen.