Studie onderzoekt gezinsvriendelijker horeca-aanbod

Het label 'kindvriendelijk' mag dan een stille dood zijn gestorven, Mechelen geeft de ambitie voor de meest gezinsvriendelijke horeca van Vlaanderen niet op. De stad en de Thomas Morehogeschool kregen een subsidie van 258.800 euro om te investeren in een studie.

Een vijftal jaren geleden trok de kinderraad langs de horecazaken om ze te testen op hun kindvriendelijkheid. Indien goed bevonden, kregen de uitbaters een sticker. "Het project is niet verder opgepikt en doodgebloed. Dit nieuwe project in samenwerking met de lokale ondernemers, Unizo en Horeca Vlaanderen is een geweldige kans", zegt Karen Claes, coördinator van Mechelen Kinderstad. Met dat label probeert de stad zich toeristisch in de markt te zetten als dé kindvriendelijke stad van Vlaanderen. In dat kader zal nu vanaf juni en gedurende twee jaar worden gezocht naar vernieuwende manieren om cafés, restaurants en hotels in de stad gezinsvriendelijker te maken. Daarbij zal worden vertrokken vanuit de ideeën van horeca-uitbaters en gezinnen. Het moet verder gaan dan het aanbieden van een kindermenu of een speelhoek.


"Waarom hotels niet laten werken met omkeerbare roomfittings die op voorhand kunnen worden gekozen via online spelletjes?", oppert Filip Brugelman, onderzoeksgroepencoördinator van Thomas More. De resultaten zullen worden uitgewisseld met andere steden Hasselt, Turnhout en Gent. "Een sterk en gezinsvriendelijk horeca-aanbod zorgt op termijn voor economische groei en werkgelegenheid", besluit schepen Wim Jorissen (N-VA). (WVK)