Na “alweer” ongeval op kruispunt fietsostrade: “Positieve verandering graag!”

Bij een verkeersongeval raakte deze ochtend een tiener gewond op de kruising van fietsostrade en Caputsteenstraat.
Thuis In Nekkerspoel Bij een verkeersongeval raakte deze ochtend een tiener gewond op de kruising van fietsostrade en Caputsteenstraat.
Deze ochtend is een fietsende tiener gewond geraakt bij een aanrijding op het kruispunt van de fietsostrade en de Caputsteenstraat in Mechelen. “Alweer”, stelt buurtvereniging Thuis in Nekkerspoel. “Talmen is geen optie. Positieve verandering graag!” Ook sp.a vraagt dringend actie.

Al voor de aanleg van de fietsostrade werd gewaarschuwd voor het gevaar van de kruising en ook daarna vestigden buurtbewoners er meermaals de aandacht op. “Naast de individuele verantwoordelijkheid is er ook het voorzorgsprincipe. Jongeren kunnen het gevaar van deze situatie niet even goed inschatten. Als de politiek ervoor kiest om alsmaar drukker wordend sluipverkeer te laten kruisen met een alsmaar drukker wordende fietsostrade, aan een school, dan heeft ze een verpletterende verantwoordelijkheid”, stelt Christophe Johanns van Thuis In Nekkerspoel.

Ook sp.a spreekt van “het zoveelste ongeval op één van de kruispunten van de fietsostrade”. “Onduidelijke verkeerssituaties en het gebrek aan snelheidscontroles maken van de fietsostrade in Mechelen momenteel één groot zwart punt in plaats van een veilige route. Er is nood aan actie, alvorens er nog zwaardere ongevallen gebeuren,” zegt Thijs Verbeurgt, voorzitter sp.a Mechelen. Hij wil alle conflictpunten met auto’s weg.

Fietsbruggen

De stad nam in het verleden al maatregelen om de veiligheid te verhogen. De voorrangsregeling werd gewijzigd en er kwamen verkeersremmers, asverschuivingen en extra signalisatie. “We gaan dat opnieuw evalueren en bekijken wat er bijkomend kan gebeuren”, zegt schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen (Open Vld).

“Ten gronde is het zo dat de stad altijd vragende partij is geweest voor conflictvrije fietsostrades, maar werd bij de aanleg daar anders over beslist. We gaan de vraag opnieuw op tafel leggen bij provincie en Vlaamse overheid. We denken dan in de eerste plaats aan fietsbruggen”, aldus de schepen.

Volgens politiecijfers raakten er vorig jaar twee personen lichtgewond bij verkeersongevallen op de fietsostrade, een op een kruispunt en een op de fietsostrade zelf.




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Robert Maes

    Zoals Eric schrijft er staan stoptekens of verlenen van voorrang aan auto's maar kennen jullie een fietser die de verkeersregels kent. Op school geven ze verkeerslessen maar zodra schooluren gedaan zijn doet de fietser gewoon zijn goesting. Meeste ongevallen met fietsers gebeuren door fouten of inschattingsfouten van de fietser zelf

  • Ghislaine Sempels

    Het is bij mijn weten niet ALWEER een ongeval maar nog maar het 2 de en er was zelfs iemand bij die onwel werd dus geen ongeval ,iedereen rijd daar stiller omdat fietsers geen remmen hebben bij het stopteken zoals vorige schrijver vertelt

  • Rudi Schaerlaeckens

    Eric dit klopt volledig tegenwoordig rijden er meer fietsers in de verkeerde richting als wat anders Ga maar eens kijken aan de Brusselpoort aan de vaartbruggen

  • frans wimpers

    fietsostrades zijn niet geschikt voor de snelheden waar tegenwoordig met de elektrische fietsen word gereden (40 tot 50km per uur) op autostrades zijn geen kruispunten of voetgangers maar fietsostrades wel en daar is nooit over nagedacht wanneer eens controle van de snelheid op rollen zoals vroeger met bromfietsen

  • Eric Van der Elst

    Als fietsers het vertikken de verkeerswetgeveing na te leven , dan zorgen ze zelf voor een gevaarlijke situatie. aan de oversteekplaatsen staat immers een STOP-bord, witgeschilderde haaientanden op de grond , en op de grond in wit STOP . Drie maal die verplichte stop negeren , dat vraagt om problemen.