Het Anker verdubbelt productiecapaciteit

ZAAKVOERDER CHARLES LECLEF INVESTEERT 7 MILJOEN EURO IN BROUWERIJ

Charles Leclef wil dankzij de nieuwe tanks de productie in de brouwerij verdubbelen.
Foto Aerts Charles Leclef wil dankzij de nieuwe tanks de productie in de brouwerij verdubbelen.
Het Anker heeft tien grote rijpingstanks laten plaatsen aan de bottelarij in Mechelen-Noord. De tien vormen het sluitstuk van de uitbouw van de site aan de Blarenberglaan en moeten een verdere groei van de brouwerij, tot een verdubbeling van de capaciteit, mogelijk maken.

Het Anker investeert fors met het oog op de toekomst. Eigenaar Charles Leclef schat dat vorig en dit jaar alles samen zo'n zeven miljoen euro gaat naar de verdere uitbouw van de brouwerijinfrastructuur, vooral dan in Mechelen Noord. De bottelarij verhuisde enkele jaren geleden al naar de Blarenberglaan en kreeg intussen het gezelschap van warme kamers, die de brouwerij toelaten om het bier te laten nagisten in de fles bij temperaturen van 22 à 23 graden. Vorig jaar kocht Het Anker ook een tweede hal aan, waar de afgelopen twee dagen tien rijpingstanks werden geplaatst van 600 en 300 hectoliter. Binnenkort zal Het Anker haar bier brouwen en vervolgens zeven dagen laten gisten op de historische site aan de Guizo Gezellelaan, alvorens het voor rijping, botteling en tenslotte distributie over te brengen naar Mechelen Noord.


"De plaatsing van de rijpingstanks is opnieuw een grote stap, die ons toelaat om te blijven groeien. Door dit te doen, komt er ruimte vrij op de brouwerij, zodat de productie daar verzekerd blijft en kan groeien", zegt Leclef. Want laat dat duidelijk zijn: het laatste wat de brouwer wil, is de productie van de Gouden Carolus, de Maneblusser en de Lucifer wegtrekken uit het begijnhof, waar de ziel van Het Anker ligt. Met de investering in de tien tanks (er is overigens nog plaats voor meer) is de vestiging in de Blarenberglaan min of meer af en kan Het Anker de capaciteit optrekken tot jaarlijks 100.000 hectoliter bier, al zal dat stapsgewijs gebeuren. Ter vergelijking, toen Leclef de brouwerij in 1990 overnam, zat ze amper nog aan 1.400 hectoliter.

Van Zonhoven tot Oostende

En groeien, dat is wat de brouwerij de komende jaren ook wil blijven doen. "Onze bierproductie en verkoop zijn op vijf jaar tijd verdubbeld, zowel dankzij een groei in onze 45 exportlanden als in eigen land. De Gouden Carolus is niet meer alleen gekend in en rond Mechelen, maar van Zonhoven tot Oostende, zoals het in de jaren 60 en 70 was", zegt sales en marketing manager Hans Rubens.

Whisky

De pilsmarkt mag dan in vrije val zijn, speciaalbieren doen het wél erg goed. "Zeker de markt van de regionale specialiteiten en abdijbieren groeit", weet Rubens. Terwijl de brouwerij voor haar bier vooral wil focussen op de binnenlandse markt, doet ze met haar whisky uit de stokerij in Blaasveld net het omgekeerde. "Onze Gouden Carolus Single Malt hebben we nationaal kunnen binnenbrengen in elke whiskyspeciaalzaak. Vandaar dat we ons daarvoor vooral op export richten."