Halve meter te smal voor bussen

DE LIJN WIJST STAD OP FOUT IN PLANNEN VOOR NIEUWE NEKKERSPOELSTRAAT

De voorbereidende werken voor de heraanleg van de Nekkerspoelstraat zijn al gestart.
Foto Legreve De voorbereidende werken voor de heraanleg van de Nekkerspoelstraat zijn al gestart.
De nieuwe Nekkerspoelstraat zal te smal zijn om bussen elkaar te laten passeren.Een halve meter extra is nodig. Dat heeft De Lijn laten weten aan het Mechelse stadsbestuur, dat nu inderhaast de werken probeert bij te sturen.

Een open brief van TreinTramBus, vakbondsorganisaties ACV, ACLVB en ACOD, seniorenverenigingen Okra en S-Plus en de wijkraad van Nekkerspoel bracht het probleem gisteren aan het licht. Ze vragen minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en Antwerps provinciegouverneur Cathy Berx om in te grijpen. "De Nekkerspoelstraat is de drukste invalsweg voor de streekbussen van De Lijn uit de ruime regio ten oosten van Mechelen, maar door de geplande heraanleg met een rijwegbreedte van slechts 5,50 meter dreigt alle openbaar busvervoer in deze straat onmogelijk te worden", waarschuwen ze voor een "regionale catastrofe". Bussen hebben namelijk 6 meter nodig om elkaar te kruisen. "Helaas zien sommigen binnen het stadsbestuur er geen graten in dat een hele stadswijk zonder openbaar vervoer valt en het overstapstation Nekkerspoel totaal onbereikbaar wordt met de bus."


Volgens schepen van Mobiliteit Marina De Bie (Groen) is het correct dat er een probleem is met de uitgetekende breedte van de straat. "Verbazingwekkend genoeg heeft De Lijn ons dat pas laten weten tijdens de laatste vergadering, nadat andere mensen eerder wel hun akkoord hadden gegeven. Een rare manier van werken, maar we hebben afgelopen vrijdag het studiebureau gevraagd om de opmerkingen van De Lijn te onderzoeken. De Lijn gaf al aan dat dit in het eerste stuk van de straat minder cruciaal is omdat er in het stuk tot aan de Borchtstraat hoe dan ook traag gereden wordt. Aangezien de heraanleg van het volgende stuk pas later gebeurt, heeft het ontwerpbureau de tijd een beperkte verbreding te onderzoeken. We willen minder auto's in de Nekkerspoelstraat, niet minder bussen!", verzekert de schepen.


Haast is nodig, want de voorbereidende werken zijn al gestart en de werken kunnen niet worden uitgesteld. Ze moeten achter de rug zijn op het moment dat de Tangent, de nieuwe ontsluitingsweg achter het station, wordt aangesloten op de N15.

Vijandige houding

De briefschrijvers lijken niet te geloven in een 'accident de parcours'. Volgens hen is de Nekkerspoelstraat exemplarisch voor wat ze de "vijandige houding van het stadsbestuur tegenover het openbaar vervoer" noemen, met eerder ook het verdwijnen van bussen uit Hoogstraat en Bruul. "Als het aan de stad Mechelen lag, was er in de Dijlestad geen sprake meer van busdiensten, tenzij in de vorm van een toeristentreintje tussen de randparkings en de winkelstraten, afgestemd op de uitgestapte automobilist die komt shoppen."

Tevredenheid daalt fors

De Bie is het oneens met "hun interpretatie". "We hebben het openbaar vervoer nodig en proberen met De Lijn tot een betere dienstverlening te komen, al zijn dat vaak moeilijke gesprekken."


Dat de tevredenheid over het busaanbod in Mechelen in drie jaar daalde van 80 tot 64 procent, de laagste score van de Vlaamse centrumsteden, is volgens de schepen van Mobiliteit toe te schrijven aan de vele wijzingen van de afgelopen jaren. "De Lijn voerde omwille van besparingen de Centrumpendel in (en schafte een resem stadsbussen af, red.) en er waren veel wegenwerken."


De Lijn Antwerpen reageerde gisteren niet op onze vragen over het dossier.