Enorm brugdek schuift onder spoor

1.800 TON ZWARE BETONBLOK MAAKT ONDERTUNNELING LIJN MECHELEN-LEUVEN MOGELIJK

De werf van het Stationsproject met links het enorme betonnen brugdek.
Legreve De werf van het Stationsproject met links het enorme betonnen brugdek.
De bouwers van stationsproject Mechelen in Beweging staan voor een belangrijk weekend. Dan wordt een 1.800 ton zwaar en meer dan 600 vierkante meter groot betonnen brugdek onder de spoorlijn Mechelen-Leuven geschoven.

De Tangent, de toekomstige viervaksbaan tussen de Brusselsesteenweg en het Douaneplein, moet tussen het Raghenoplein en de Wagonstraat onder de drie sporen door en dat met zo weinig mogelijk hinder voor het treinverkeer. "Dat kan alleen door een uitgekiende constructiemethode te gebruiken", zegt woordvoerder Rudy Van Camp.


Enkele maanden geleden werden al vier tijdelijke brugdekken onder de twee spoorlijnen geplaatst. Dat stelde de aannemer in staat om intussen twee landhoofden uit gewapend beton op te trekken. Nu deze klaar zijn - ze vormen later een deel van de zijwand van de Tangent - kan het definitieve dak van de ondertunneling op zijn plaats worden gelegd onder de sporen. Het brugdek werd de voorbije maanden al klaargemaakt op de werfzone. De kolos is 50 meter lang, 12 meter breed en 2,5 meter hoog, goed voor 660 vierkante meter beton.


Hij zal van de werfzone naar de spoorlijn worden verplaatst met een 'self propelled modular transporter': een enorm zelfrijdend vehikel dat in zijn totaliteit gesteund wordt door vier rijen van telkens twaalf wielassen. Dat over een speciaal verstevigde werfpiste. "Het komt er eerst op aan de sporen gedeeltelijk uit te breken en de tijdelijke dekken te verwijderen", zegt Marc Snoeckx, de ingenieur die verantwoordelijk is voor de hele operatie. "Dan wordt de zone uitgegraven en een steenslagpiste aangelegd. Nabij de landhoofden komen extra staalplaten om het platform voldoende stabiliteit te geven. Hierna wordt het dek ingereden. Daarna kan het opbouwwerk beginnen."

Minuut per minuut

De hele operatie verloopt volgens een minutieus draaiboek. "We hebben het hele plan voor dit weekend minuut per minuut vastgelegd, met uiteraard voldoende marge zodat alle treinverkeer maandagochtend probleemloos kan worden hervat", verzekert Snoeckx. Het reizigersverkeer zal dit weekend geen hinder ondervinden omdat één spoor beschikbaar blijft. Geluidshinder voor de buurt is er mogelijk wel. "De enorme klus kan niet stil verlopen."


In een volgende fase volgend jaar zal hetzelfde procedé nog eens worden herhaald aan de kant van de Leuvensesteenweg, wanneer het derde spoor wordt ondertunneld.