Conciërge redt bejaard paar uit brand

50 BEWONERS FLATGEBOUW TIJDELIJK GEËVACUEERD

Het flatgebouw aan de Bleekstraat.
Marc Aerts Het flatgebouw aan de Bleekstraat.
Dat een bejaard koppel een zware keukenbrand heeft overleefd, is te danken aan Michel Everaerts. De 48-jarige conciërge van het flatgebouw Hof van Nassau aan de Bleekstraat was net frieten gaan halen toen hij op terugweg brand zag in de keuken van hun flat. Hij redde de 88-jarige bewoonster en haar 90-jarige man.

"Toen ik de vlammen zag, heb ik meteen gereageerd. Zonder twijfelen." Aan het woord is conciërge Michel. Toen de brand zaterdagavond omstreeks 19.30 ontstond aan de frietketel in de keuken van de flat op de eerste verdieping, verspreidde het vuur zich razendsnel. "Ik heb mijn zakje met frieten weggezet en ik ben naar binnen gelopen", gaat Michel verder. "Binnen hing alles vol rook. Ik heb de brandweer gebeld en vervolgens ben ik gaan inpraten op de man. Na lang overtuigen, is hij mee naar buiten gegaan. Hij wou eerst zijn vrouw niet alleen achterlaten." Even nadat hij de man in veiligheid had gebracht, ging Michel met gevaar voor eigen leven terug naar boven. "Ik had hem beloofd om zijn vrouw te gaan redden. Ze lag in de keuken en verloor het bewustzijn toen ik haar wou wegbrengen."

Conciërge Michel Everaerts.
Conciërge Michel Everaerts.

Natte doek

Inmiddels had het vuur al een heftige rookontwikkeling veroorzaakt. "Je zag bijna niets meer en ondanks dat ik een natte doek voor mij hield, kregen we bijna geen lucht meer binnen", vervolgt Michel.


De conciërge trapte de rolluiken aan diggelen. Intussen was de brandweer gearriveerd. Brandweerlui drongen het pand binnen met persluchtmaskers en evacueerden zowel Michel als de 88-jarige vrouw. "Zij via een brancard en met de ladderwagen, ik met een gewone ladder", vervolgt Michel.

Brandwonden

Zowel de vrouw als de man zijn overgebracht naar het ziekenhuis. "Ik vreesde voor het ergste. De vrouw was er niet goed aan toe", gaat Michel voort. In het Stuivenbergziekenhuis ontfermden ze zich over de vrouw. Zijn liep brandwonden en een rookintoxicatie op. Haar man is naar het ziekenhuis in Mechelen gebracht. Net zoals Michel. Beiden hadden een te hoge CO-waarde in hun bloed en moesten zuurstof krijgen. "De man en ik mochten het ziekenhuis vanmorgen verlaten", besluit Michel. "De bewoner wordt opgevangen bij familie."


Als gevolg van de brand in het flatgebouw zijn een vijftig mensen tijdelijk geëvacueerd. "De politie is op de deur komen kloppen en ik moest de woning verlaten. Ze hebben ons met de trap naar beneden en naar buiten begeleid", getuigt Alfons Meurens (58), bewoner van een flat op de zesde verdieping. "Eerst zijn we opgevangen op het pleintje, nadien konden we in een zaaltje van het andere gebouw terecht."


De brandweer kreeg het vuur snel onder controle. De appartementen in het gebouw zijn verlucht en de aanwezigheid van koolstofmonoxide (CO) is opgemeten. "Nadien mochten we terug naar binnen. Een voor een en te beginnen van boven. Alles bij elkaar heeft het ongeveer twee uur geduurd", zegt een andere bewoner van het flatgebouw.


Hoe de brand is kunnen ontstaan, wordt nu verder onderzocht. Mogelijk is het bejaarde koppel vergeten de frietketel uit te schakelen. De politie bracht het parket op de hoogte, dat besloot om een deskundige aan te stellen en de brandoorzaak te onderzoeken.

Flat onbewoonbaar

De schade in de flat is groot en de woonst is voorlopig onbewoonbaar verklaard. In de rest van het gebouw is er geen schade. "Ik ben blij dat alles uiteindelijk goed is afgelopen. Het koppel is erg sympathiek", besluit Michel. "Voel ik me een held? Nee, ik heb gewoon mijn burgerplicht gedaan. Iedereen zou hetzelfde gedaan hebben."