Man (31) sterft bij flatbrand

NEGEN ANDERE BEWONERS APPARTEMENT BESCHUT WONEN BLIJVEN ONGEDEERD

Een brand veroorzaakt door een kortsluiting aan een stereo-installatie heeft in de nacht van donderdag op vrijdag in Lede het leven gekost aan een 31-jarige man. De bewoner raakte niet tijdig uit zijn studio. Negen andere bewoners van de flat voor Beschut Wonen bleven ongedeerd.

Voor de tweede keer in een week tijd eist een brand na korstluiting in Lede een zware tol. Maandag ging de inboedel van een huis langs de Schildekensstraat in Smetlede in vlammen op, maar raakte niemand gewond. Dat was helaas niet het geval bij de brand die vrijdagochtend omstreeks 2 uur woedde in een studio op de bovenverdieping van de aanleunflat van de vzw Reymeers aan het psychiatrisch ziekenhuis Zoete Nood Gods op de hoek van de Guido Gezellestraat en de Hellinckxwegel in Lede. Een jongeman die in een studio op de bovenverdieping woonde als voorbereiding op een geleidelijke terugkeer naar de maatschappij, kwam er om het leven nadat zijn stereo-installatie vuur vatte. "Door de vlammen en rook trad het brandalarm in werking en konden de negen overige bewoners ongedeerd het gebouw verlaten. Eén bewoner bleek helaas nog aanwezig in zijn flat", vertelt commissaris Luc Backaert van de lokale politie Erpe-Mere/Lede.

Snel ter plaatse

Gezien de korte afstand tot de brandweerkazerne waren vrijwilligers van brandweerpost Lede bijzonder snel ter plaatse. Nadat ze de afgesloten deur van de studio openmaakten, troffen zij de bewoner op de grond aan. Wellicht was de man gealarmeerd door het brandalarm, maar slaagde hij er niet in tijdig buiten te raken.

"Onze manschappen hebben hem nog naar de benedenverdieping gebracht. Daar namen de medische diensten het van ons over", vertelt luitenant Peter Dreelinck van brandweerpost Lede.

Ambulanciers en MUG-team deden al het mogelijke om de man te redden. "Helaas heeft hij het niet gehaald."

Psychologische begeleiding

De negen overige bewoners werden tijdelijk opgevangen in het psychiatrisch ziekenhuis aan de overzijde van de Hellinckxwegel. Aangezien de schade beperkt bleef tot de studio van de onfortuinlijke bewoner, werd de rest van het gebouw intussen opnieuw vrijgegeven.

De overige bewoners mogen dus terug naar huis. "Maar wij voorzien wel extra psychologische ondersteuning voor die mensen en hun begeleiders", aldus psychiater dokter Geert De Bruecker van het psychiatrisch ziekenhuis.

De brandweer moest een ladderwagen inzetten om bij de bovenverdieping te geraken.
Koen Moreau De brandweer moest een ladderwagen inzetten om bij de bovenverdieping te geraken.