Vanaf 2020 fietsen door de heide: 300 meter lange ‘steiger’ zal beide zijdes Nationaal Park Hoge Kempen met elkaar verbinden

Een spectaculair zicht voortaan met de fiets te bewonderen.
Toerisme Limburg Een spectaculair zicht voortaan met de fiets te bewonderen.
Maasmechelen krijgt er een toeristische parel bij, en wat voor één. Een driehonderdmeter lange ‘steiger’ zal over de Weg naar Zutendaal lopen en zo beide zijdes van het Nationaal Park Hoge Kempen met elkaar verbinden. “Een prachtige troef voor de gemeente”, zegt schepen van Toerisme Herbert Coox (Open Vld).  

Na fietsen door het water in Bokrijk en fietsen door de bomen in Hechtel-Eksel, kan Limburg een extra parel toevoegen aan de toeristische map. Een iconische fietsbrug zal dwars door de heide van het Nationaal Park Hoge Kempen lopen in Maasmechelen. “Met het ontwerp van een ‘fietssteiger’ in het Nationaal Park combineren we een veilige oversteek over de Weg naar Zutendaal met een unieke fietsbeleving”, schepen Herbert Coox.

De volledige fietsbrug zal 300 meter lang zijn en over de Weg naar Zutendaal lopen.
Toerisme Limburg De volledige fietsbrug zal 300 meter lang zijn en over de Weg naar Zutendaal lopen.

Fietsroutenetwerk 2.0

Meer fietsers betekent meer gasten in de Limburgse hotels, meer volk op de Limburgse terrassen en meer klanten in de lokale handelszaken. “We willen de nummer één in fietstoerisme blijven”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme (Open Vld). “Dat kan door op gekende, strategische plaatsen ingrepen of toevoegingen te doen, die het landschap en de beleving nog meer versterken. En zo zorgen voor een hefboomeffect.”

“Het wordt een herkenningspunt voor de wijde omgeving. Net als bij de vroegere mijngangen met houten stutten, wordt een fijnmazige structuur van balken en kolommen uitgezet. Tussen de houten structuur stijgt het betonnen fietspad geleidelijk (4 procent) tot 6,5 meter hoogte om na 30 meter opnieuw te dalen.”

De bouwwerken starten op 3 juni en de eerste fietsers worden in 2020 verwacht.
Toerisme Limburg De bouwwerken starten op 3 juni en de eerste fietsers worden in 2020 verwacht.

Ook rijbaan aangepast

De Weg naar Zutendaal zal in de bocht worden versmald, van een dubbelbaanse naar een enkelbaanse rijweg. De brede centrale berm wordt opnieuw deel van het landschap. De bouwwerken gebeuren in twee fases om zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken en doorgaand verkeer blijft mogelijk. De fietsbrug zelf wordt zoveel mogelijk op voorhand geprefabriceerd en daarna ter plaatse gemonteerd. 

De eerste onderdelen van de houtstructuur zijn dus pas na enkele maanden zichtbaar op de werf. Begin 2020 zouden de eerste fietsers door de heide moeten kunnen fietsen. “Samen met de twee andere fietsbelevingen zal dat een multiplicatoreffect voor héél Limburg teweegbrengen. Het versterkt onze vrijetijdseconomie en zorgt voor extra omzet bij lokale ondernemers, wat belangrijke jobs oplevert. Zo verzekeren we op lange termijn onze status als hét ultieme Fietsparadijs”, besluit Igor Philtjens.

Het totaal verhaal zal meer dan 2 miljoen euro kosten waarvan een deel gesubsidieerd door de Vlaamse overheid.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Johannes Hofstra

    Prestigeprojecten. Onnodige verkwisting van belastinggeld dat veel nuttiger besteed kan worden. Een wegversmalling met oversteekplaats zou net zo goed werken midden in het bos maar daarmee scoor je politiek gezien niet.