Vijf dagen na vorige klap eist Kinrooiersteenweg nieuw dodelijk slachtoffer, net op moment dat burgemeesters vergaderen over trajectcontrole

De Kinrooiersteenweg tussen Neeroeteren en Kinrooi. Ook wel gekend als de Dodenbaan.
Benoit De Freine De Kinrooiersteenweg tussen Neeroeteren en Kinrooi. Ook wel gekend als de Dodenbaan.
Vijf dagen na een vorige dodelijke klap, is er deze voormiddag opnieuw een dodelijk slachtoffer gevallen op de Kinrooiersteenweg. Juist op dat moment zaten burgemeesters en Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) samen om een trajectcontrole op deze baan te bespreken. “Op korte termijn zal de politie ook extra snelheidscontroles uitvoeren”, klinkt het bij burgemeesters van Maaseik Johan Tollenaere (Open Vld) en Kinrooi Jo Brouns (CD&V).

Het ongeval gebeurde donderdagvoormiddag rond 10.30 uur. Een auto belandde frontaal tegen een boom en de bestuurder overleed ter plaatse aan zijn verwondingen. Het verkeer werd omgeleid. Het slachtoffer was een 22-jarige man uit Maaseik.

Dodelijke reputatie

Het verleden van de Kinrooiersteenweg is onthutsend. Zaterdagavond overleed een Nederlands koppel op quasi dezelfde plek nadat hun voertuig werd aangereden door een dronken bestuurder. Nauwelijks 25 dagen geleden is hier een twintiger op een zondagmiddag om het leven gekomen nadat hij tegen een boom was gereden en vervolgens in de gracht was beland. Sinds begin 2019 vonden zes ongevallen plaats op de N757 tussen Neeroeteren en Kinrooi. Deze kennen een trieste balans van vier dodelijke slachtoffers, één zwaargewonde en één lichtgewonde.

De langgerekte baan nodigt uit om snel te rijden, maar door de bomen die er vlak naast staan, kan de minste stuurfout meteen grote gevolgen hebben

Johan Tollenaere (Open VLD), burgemeester van Maaseik

“De langgerekte baan nodigt uit om snel te rijden, maar door de bomen die er vlak naast staan, kan de minste stuurfout meteen grote gevolgen hebben”, stelt Tollenaere. “Het is dus zaak dat automobilisten zich voor hun eigen veiligheid aan de opgelegde snelheidslimiet van 70 km/u houden. Uit metingen blijkt dat de gemiddelde snelheid op deze weg overdag 96 km/u bedraagt. ‘s Nachts loopt dat zelfs op tot 100,5 km/u.”

“Gezien de vele ongevallen gerelateerd aan overdreven snelheid, komt een trajectcontrole als de meest voor de hand liggende maatregel uit de bus”, gaat Brouns verder. “Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) kan zich akkoord verklaren om de N757 toe te voegen aan prioritaire locaties voor de plaatsing van een trajectcontrole door het Agentschap Wegen en Verkeer. Burgemeester Tollenaere en ik zijn tevreden met deze maatregel.”

Extra snelheidscontroles en signalisatie

De komende maanden zal de lokale politie alvast extra snelheidscontroles uitvoeren op de Kinrooiersteenweg. Ook een extra aanduiding van de toegelaten snelheid met tijdelijke verkeersborden moet de weggebruiker nogmaals waarschuwen. Maaseik en Kinrooi hebben de vraag gesteld om aan één zijde een vrijliggend fietspad aan te leggen langs de N757. Beide gemeenten onderzoeken of er ook een alternatieve fietsverbinding tussen Kinrooi en Maaseik via het gebied Basdonk, de Brand en de Oude Kuil mogelijk is.




22 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Lisa muselle

    ik vind het redelijk schandalig hoe hier iedereen loopt de roepen dat de jongeman die hier het leven gelaten heeft waarschijnlijk high of drunken was en anders wel een echte snelheidsduivel moet geweest zijn. wel, verrassing, het slachtoffer was allesbehalve een zatlap of snelheidsduivel. denk toch eens 2 seconden na mensen… zijn familie en vrienden zien uw reacties ook.

  • serge leen

    Eerst kijken naar de oorzaak van het ongeval aub ! Enkele jaren geleden mocht je er nog 90, dus is gemiddeld 96 helemaal niet overdreven. Moderne wagens kunnen makkelijker en veiliger veel sneller als 70, maar de doorsnee bestuurder... dringend nood aan opfrissings- en slipcursussen , evenals rijexamen afleggen iedere 5 jaar ! Wil niet zeggen als je oud bent en overal maar 50 rijdt dat je Veilig bent hoor !

  • marijke boulet

    Er staan langs duizenden wegen in België, bomen , verlichtingspalen , betonnen brievenbussen , huizen enz op korte afstand van de rijweg . Als we langs iedere weg 3a4 meter volledig moeten vrijlaten zoals sommige hier beweren dan moeten we veel bomen hakken en huizen onteigenen of straten verbieden voor motorvoertuigen .

  • Geens Rik

    Belgische oplossing zoals ze nergens anders ter wereld gehandhaafd wordt. In plaats van daadwerkelijk iets te doen aan de weg infrastructuur, laat men hier alles zoals het is maar plaatsen ze er een paar flitspalen bij. iedereen wast zijn handen dan in onschuld en weeral zoveel extra centen die binnenrollen.

  • Willem Coopman

    Trajectcontrole, dat is het enige dat nog ter sprake komt...straffen m.a.w. de specialiteit van de Belgische politici. Wanneer, wanneer zal eindelijk, naast de flitsmarathons en de trajectcontroles ook eens investeren in vangrails? Daarmee kunnen langs dergelijke lanen die vlaanderen intussen rijk is levens gered worden? In het buitenland doet men tenminste inspanningen om levens te redden, hier vooral om de kassa te spijzen!