Open Vld-kandidaten pakken uit met originele verkiezingscampagne: “Lijstnummers zichtbaar op meer dan 60 plaatsen”

Guy Van De Velde en Bram De Brauwer bij één van hun 1133-markeringen aan de achterkant van het station van Lokeren.
Yannick De Spiegeleir Guy Van De Velde en Bram De Brauwer bij één van hun 1133-markeringen aan de achterkant van het station van Lokeren.
Wie vaak op pad is in Lokeren, heeft ze vast al gezien in het straatbeeld: de cijfercombinatie ‘1133’. Onze krant ontmaskerde de ‘daders’ achter de geheimzinnige campagne: Bram De Brauwer en Guy Van De Velde. Respectievelijk kandidaat 11 en 33 op de lijst van Open Vld voor de gemeenteraadsverkiezingen. “De cijfers verwijzen door naar een website waar Lokeraars ons hun bezorgdheden kunnen melden.”

In de Lokerse stationsbuurt, op een zebrapad aan de Sportlaan tot zelfs de stedelijke basisschool in Eksaarde. Overal kan je de cijfers 1133 zien. Of zo’n campagne met markeringen wel legaal is, vraagt u zich af? Toch wel, bevestigen De Brauwer en Van De Velde. “Het gaat om ‘clean advertising’ of ‘reverse grafitti’: met een hogedrukreiniger hebben we de cijfers aangebracht door muren en straten selectief schoon te spuiten met behulp van een gietvorm. Het is een techniek die ook toegepast wordt in de reclamewereld”, legt Van de Velde uit. “Na enkele weken verdwijnt de boodschap weer vanzelf.”

De Brauwer en Van De Velde brachten hun markeringen aan tijdens een nacht in september.
Yannick De Spiegeleir De Brauwer en Van De Velde brachten hun markeringen aan tijdens een nacht in september.

Het duo gingen enkele weken terug 's nachts op pad om op meer dan zestig plaatsen op het grondgebied van Lokeren hun boodschap aan te brengen. “We wilden niet opgemerkt worden om het verrassingseffect te vergroten”, vertelt De Brauwer. De twee kandidaten kennen elkaar via de Lokerse liefhebbersvoetbalclub Erotica Kings. De Brauwer zetelt al enkele jaren in de Lokerse gemeenteraad en was ook bij de vorige verkiezingen kandidaat. Guy Van De Velde maakt al zeven jaar deel uit van het dagelijks bestuur van Open Vld en maakt zondag zijn debuut op de lijst van de Lokerse liberalen. “We kwamen op het idee na een gezamenlijke brainstorm.”

De ‘clean advertising’-campagne van het duo gaat echter verder dan een leuke gimmick. “Achter de cijfercombinatie 1133 zit ook een website. Lokeraars die surfen naar www.1133.be kunnen ons laten weten waar ze van wakker liggen. Zodat we daar rekening mee kunnen houden tijdens de volgende legislatuur. We kregen al heel wat respons met bezorgde reacties over verschillende thema’s zoals zwerfvuil, mobiliteit of het onderhoud van het groen in de stad.”

Ook op Facebook loopt de originele campagne. Daar posten De Brauwer en Van De Velde al dan niet bewerkte foto’s met de cijfercombinatie 1133. “Ook die beelden houden verband met de inhoud van onze campagne. Zo hebben we al een beeld gemaakt in het station van Lokeren omdat we beiden pleiten voor een vernieuwing van de stationsomgeving.”




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.