NMBS haalt onderstationschef weg in station

Het station van Lokeren moet het sinds kort stellen zonder onderstationschef.
Foto YDS Het station van Lokeren moet het sinds kort stellen zonder onderstationschef.
Sinds kort moeten reizigers die de trein nemen in het station van Lokeren het stellen zonder de assistentie van een onderstationschef. Dat schrijft Het Nieuwsblad. De onderstationschef is overgeplaatst naar een groter station om het tekort daar op te vangen.

Reizigersorganisatie Trein-Tram-Bus hekelt de mindere dienstverlening, maar bij de NMBS verwijst men naar de 1.400 vacatures die openstaan. Net als Gent-Dampoort, Essen, Noorderkempen en Roeselare moeten Lokeren het sinds kort stellen zonder onderstationschef. Dat is de man of vrouw die op de perrons zelf informatie geeft, een oogje in het zeil houdt, maar ook treinaansluitingen beter op elkaar afstemt.

“Als een trein ergens vertraging heeft, dan kan de onderchef een andere trein in het station even tegenhouden, zodat reizigers hun aansluiting niet missen. In stations met veel aansluitingen is dit dus een heel nuttige functie”, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman in de krant. “We hebben dan ook besloten om onderstationschefs tijdelijk te verschuiven naar dergelijke belangrijke stations.”

Volgens de spoorwegmaatschappij zijn er voldoende alternatieven. “Er zijn altijd andere mensen om info te geven, er is nog het veiligheidspersoneel en er zijn ­camera’s om alles in het oog te houden.”

Maar TreinTramBus spreekt niettemin van een vermindering van de dienstverlening. “Doordat ook de loketten steeds minder open zijn, heeft de reiziger op de duur helemaal geen aanspreekpunt meer”, klinkt het.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Fré Vercauteren

    Wanneer je als rolstoelgebruiker een reis plant moeten ze je met een taxi naar Gent of St-Niklaas brengen. Vrijdag waren we met 3 elk om het kwartier ingepland. Het loopt daar in Brussel ook niet vlot. Met camera's alleen geraken wij niet op de trein.