Hoogteregelaar aan Everslaarwijk opnieuw afgerukt: “Geen oplossing voor toenemend sluipverkeer”

De hoogteregelaar in de Nieuwestraat werd vorige week andermaal afgereden.
RV De hoogteregelaar in de Nieuwestraat werd vorige week andermaal afgereden.
Het comité Leefbaar Everslaar stelt het toenemende sluipverkeer in hun woonwijk aan de kaak. Vorige week werd een pas geïnstalleerde hoogteregelaar afgerukt door een drieste chauffeur. “Dit is geen oplossing om de leefbaarheid in onze wijk te garanderen”, zegt An Dietvorst, namens het buurtcomité.

Het is niet de eerste keer dat de hoogteregelaar aan de Nieuwestraat sneuvelt. Het mechanisme moet het vrachtverkeer sinds november 2017 uit de Everslaar- en Spoelewijk weren, maar wordt te pas en te onpas kapot gereden.

“Het is een druppel op een hete plaat en biedt geen oplossing voor het toenemend sluipverkeer in Spoele en Everslaar. Tachtig procent van het verkeer in Spoele en de Everslaarstraat is immers autoverkeer en dat loopt nu al op tot 2.200 auto’s per dag”, zegt An Dietvorst, van het buurtcomité Leefbaar Everslaar. “Alle bewoners van heel Lokeren Zuid ondervonden de voorbije jaren de gevolgen van onvoldoende planning door het stadsbestuur van Lokeren. Tien jaar lang doorkruiste het sluipverkeer alle aangrenzende woonwijken van E17/3. Het nieuwe op-en afrittencomplex en de knip tussen Bakkerstraat en Spieveldstraat verbeterde de situatie. Voor Everslaar en Spoele veranderde er echter niets, wel integendeel. Al het sluipverkeer rijdt nu door deze straten. Een steekproef van de buurt kwam uit op meer dan 3.000 voertuigen. In combinatie met meer dan 300 fietsers per dag is dat een gevaarlijke cocktail”, klinkt het.

Het buurtcomité hield een steekproef van de verkeersstromen in de wijk.
RV Het buurtcomité hield een steekproef van de verkeersstromen in de wijk.

Ook gemeenteraadslid Philippe Van Streydonck (N-VA) kaartte het probleem met de afgerukte hoogteregelaars al meermaals aan op de gemeenteraad. “In Zele maakt men gebruik van betonblokken om het industrieverkeer te weren uit de woonwijken”, stelt hij. Volgens schepen van Mobiliteit Sabine Van Rysselberghe (Open Vld) is dat geen oplossing. “De brandweer en de hulpdiensten moeten doorgang kunnen krijgen in de Nieuwe Straat en dat is niet mogelijk als er betonblokken geplaatst worden. We bekijken nu samen met de firma die de hoogteregelaars installeert hoe we dit kunnen aanpakken.”

De bezorgdheden van het buurtcomité worden volgende week besproken op de gemeenteraadscommissie Mobiliteit. De buurt die zich verenigde in Leefbaar Everslaar dwong met meer dan 400 handtekeningen spreekrecht af in de volgende gemeenteraad. Door het nieuw gemeenteraadsreglement wordt het dossier vooraf besproken op de gemeenteraadscommissie van 21 februari. “Het is tijd om te anticiperen en niet enkel te reageren”, besluit Dietvorst.




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Lucien Van den borre

    daar ligt het Lokers stadsbestuur niet wakker van. Moest het nu op de markt zijn ( paradepaardje van onze burgemeester) dan zou er wel snel actie volgen.

  • gerard van bocxlaer

    Het merendeel van het sluipverkeer gebruikt deze weg om zich naar het op en afritten complex van de E-17 te begeven en heeft helemaal niets te zoeken in het bedrijven complex. Dit wordt steeds meer en meer bekent bij automobilisten zodat er nog meer verkeer zal komen. Afsluiten is de beste oplossing, brandweer en hulpdiensten zullen sneller ter plaatse zijn langs het op en afritten complex. Neem een voorbeeld aan ZELE daar is men blijkbaar meer met de leefbaarheid van de bewoners bezig