"Om vijf uur daveren we uit bed"

BOKSLAERWIJK EIST MET PETITIE SNELLE HERAANLEG ZELEBAAN

Kristel Bonnaerens met de meer dan vijfhonderd handtekeningen.
Yannick De Spiegeleir Kristel Bonnaerens met de meer dan vijfhonderd handtekeningen.
De bewoners van de Bokslaerwijk vragen met een petitie een concrete startdatum voor de heraanleg van de Zelebaan. Het sluipverkeer in hun straten houdt hen letterlijk uit hun slaap. "Na vijftien jaar plannen, mag de overheid er eindelijk aan beginnen", zucht bewoonster Kristel Bonnaerens.

Leden van het buurtcomité trokken enkele weken terug van deur tot deur om handtekeningen in te zamelen om hun eis kracht bij te zetten. "In een mum van tijd schaarden vijfhonderd mensen zich achter onze actie. Geregeld hadden we een lang gesprek met de mensen, waarbij veel frustraties naar boven kwamen", zegt Kristel Bonnaerens, die het woord neemt voor de buurt.


Intussen zijn er wel werken gestart op de Zelebaan en wordt er een dubbelrichtingsfietspad aan de Bengelschool aangelegd. "Een kleine stap in de goede richting. Dat de omleiding langs onze straten loopt, nemen we er wel bij. Maar er is meer nodig. De hele weg moet worden heraangelegd en er moeten nieuwe aansluitingen komen met de E17 en de industrieparken. Na vijftien jaar plannenmakerij zonder tastbare verwezenlijkingen zijn we de wanhoop nabij", aldus Bonnaerens. "'s Ochtends om vijf uur rijden er al vrachtwagens door onze straten en daveren we uit bed. Ook 's avonds is het hier een komen en gaan en staan we in de file om aan ons huis te geraken."


Het Agentschap Wegen en Verkeer kwam ruim anderhalf jaar geleden naar buiten met een ontwerp voor de heraanleg, maar intussen heeft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) nog altijd geen groen licht gegeven om geld vrij te maken. "Met de petitie hopen we de minister een duwtje in de rug te geven. We zullen een kopie bezorgen aan zijn kabinet en aan het stadsbestuur, want er is werk aan de winkel."

Een vrachtwagen laveert door de Sint-Elooistraat. Vooral 's ochtends vroeg en 's avonds rijden ze door de buurt.
Yannick De Spiegeleir Een vrachtwagen laveert door de Sint-Elooistraat. Vooral 's ochtends vroeg en 's avonds rijden ze door de buurt.

Ontwikkeling

Op het kabinet van minister Weyts kunnen ze weinig kwijt. "Het investeringsprogramma voor de wegenwerken in 2016 is nog niet vastgelegd", klinkt het ontwijkend. Lokers schepen van Mobiliteit Sabine Van Rysselberghe (Open Vld) is ervan overtuigd dat de werken begin volgend jaar kunnen starten. "Het dossier werd al goedgekeurd door de Vlaamse administratie. We dringen er bij de Vlaamse overheid op aan om het nodige budget vrij te maken, zodat de werken begin volgend jaar kunnen starten. De ontwikkeling van het nieuwe bedrijventerrein E17/4 komt er pas ná de heraanleg van de Zelebaan en het op- en afrittencomplex van de E17."


De aankoop van de gronden die nodig zijn om het nieuwe bedrijventerrein aan te leggen, is bijna rond. "Voor twee percelen konden we met de eigenaar geen akkoord bereiken en werd een onteigeningsprocedure opgestart. Het bedrijventerrein zal 62,24 hectare groot zijn, een bufferzone langs de Bredenhoekstraat en de Nieuwe Straat inbegrepen", aldus Van Rysselberghe.