Milieufront Omer Wattez ligt dwars bij heraanleg kapotte Bontestraat

Jurgen Soetens (l) en Jenne De Potter zijn ontgoocheld over de klacht, die de heraanleg van de Bontestraat blokkeert.
Frank Eeckhout Jurgen Soetens (l) en Jenne De Potter zijn ontgoocheld over de klacht, die de heraanleg van de Bontestraat blokkeert.
Milieufront Omer Wattez (MOW) ligt dwars bij de heraanleg van de Bontestraat in Lierde en Zottegem. “Niet te begrijpen”, reageren de burgemeesters. “MOW wil de kasseien in de Bontestraat behouden, maar houdt geen rekening met de woonkwaliteit van de omwonenden en de grote verbeteringen die het project inhoudt op het vlak van veilig fietsen en waterzuivering.”

Met verzakte kasseien en stroken asfalt om enkele putten te vullen ligt de Bontestraat, die Zottegem met Lierde verbindt, er barslecht bij. “Dat zorgt voor heel wat trillingen en geluidsoverlast bij de bewoners. Wagens rijden er veel te snel, wat de straat bovendien gevaarlijk maakt voor fietsers. Daarom hebben we samen met de gemeente Lierde een plan opgemaakt om de Bontestraat te vernieuwen. In dat plan wordt het opbreken van de bestaande infrastructuur en riolering, het aanleggen van een gescheiden rioolstelsel en het bouwen van een ondergronds bufferbekken ter hoogte van de N8 voorzien. Daarbij wordt de rijweg over een breedte van 5,40 meter in asfalt heraangelegd en komt er aan beide zijden van de weg een breed fietspad. In de straat worden ook twee snelheidsremmers aangelegd", zegt de Zottegemse burgemeester Jenne De Potter (CD&V).

Kwalitatieve leefomgeving

Tijdens het openbaar onderzoek voor de omgevingsvergunning heeft het Milieufront Omer Wattez bezwaar ingediend tegen de geplande werken. “Ze willen dat de voorziene asfaltverharding wordt vervangen door kasseien. Deze klacht werd zowel door Zottegem als door Lierde weerlegd. De Bontestraat is niet opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed. De wegverharding zal dus niet altijd in kasseien zijn geweest. Geluidsarme asfaltverharding zorgt voor een kwalitatieve leefomgeving voor de bewoners. Temeer omdat de Bontestraat ook een belangrijke doorgangsweg is, ook voor het openbaar vervoer”, voegt Jurgens Soetens (VoorLierde) daar aan toe.

Vertraging

Op 24 januari keurde de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen de omgevingsvergunning voor de werken goed. Een maand later tekende MOW beroep aan tegen deze beslissing waardoor de werken vertraging oplopen. “Wij kunnen dit niet begrijpen. Het beroep is des te vreemder, omdat toch een aantal leden van de Raad van Bestuur van MOW fervente fietsactivisten zijn en ze door dit beroep ook verhinderen dat er 1,5 kilometer veilig fietspad wordt aangelegd", besluiten de burgemeesters.

Volgens MOW dateert de kasseistrook uit het midden van de negentiende eeuw en is ze uniek voor de streek. “Kasseien zijn niet alleen veel klimaatvriendelijker dan asfaltwegen, ze zijn ook een typische en herkenbare trekpleister voor fietsers en wandelaars. Omringd door velden, weilanden, bomen en groene bermen maakt de Bontestraat deel uit van prachtige wandel- en fietsroutes. Zo biedt de straat de gelegenheid aan mensen uit de streek en dagjestoeristen om met volle teugen van de schoonheid van de streek te genieten", reageert Davy De Groote.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.