Transport reuzen verloopt volgens plan

DOOR WOONPROJECT MOET HISTORISCHE REUZENTREIN UITWIJKEN NAAR DUFFEL

De verhuis van de Lierse reuzen zorgde wel voor een lange file.
David Legreve De verhuis van de Lierse reuzen zorgde wel voor een lange file.
Gisterenmorgen vond er in Lier een bizar transport plaats. Stadswerklieden verhuisden de historische Lierse reuzentrein en praalwagens van de Lierse Rijksnormaalschool op het Kluizeplein naar het bedrijventerrein Itterbeek in Duffel. Het transport dat heel wat bekijks had, werd geëscorteerd door de Lierse politie. Achter de Walvis, de Kameel, het Ros Beiaard en de praalwagens volgde een file die helaas amper 10 km per uur kon rijden gezien het waardevolle transport.

"De 22 reuzen, waaronder de historische reuzen, de verenigings- en feestreuzen, de fabeldieren met de Olifant, de Kameel, het Ros Beiaard, de looppaardjes, de praalwagens met het schip van 's Lands Welvaren, de Leeuw met de Maagd en de Hellewagen en alle attributen, moeten verhuizen omdat er een woonproject komt in de voormalige Rijksnormaalschool. Jammer dat onze historische reuzentrein met onze 15de eeuwse reus Goliath en andere reuzen uit Lier weg moeten. We hebben echter geen keuze en zijn blij dat we in het bedrijvencentrum Itterbeek van Igemo met ons waardevol erfgoed terechtkunnen. De stad betaalt de huur", legt Luk Ceulemans, voorzitter van de Gezellen van 't Groot Volk uit.

Het konvooi op weg naar Duffel.
David Legreve Het konvooi op weg naar Duffel.

Zware stukken

"De verhuis was een zware en niet te onderschatten klus. Onze reus Goliath alleen is 4 meter hoog en weegt 80 kilo en het Ros Beiaard en de praalwagens zijn ook zeer zwaar om te vervoeren. We hebben op voorhand de brug van de Waversesteenweg gaan meten om te zien of het Ros Beiaard, de Kameel en de Walvis er wel onder door geraakten. Voor het Ros Beiaard lukte het maar net en het was ook oppassen geblazen dat we geen verkeerslichten meenamen. De reuzen en fabeldieren werden op grote vrachtwagens en aanhangwagens getransporteerd. Een achttal stadswerklieden zijn er anderhalve dag constant mee bezig geweest en zij hebben met veel zorg en aandacht schitterend werk geleverd."

Werklui zetten Goliath op een vrachtwagen.
David Legreve Werklui zetten Goliath op een vrachtwagen.

Wel lange file

Het transport verliep zeer traag gezien het waardevolle en unieke Lierse erfgoed. Heel wat Lierenaars stonden in het deurgat foto's te nemen. Dat kon want de verhuis gebeurde aan amper 10 km per uur. Gevolg op de Waversesteenweg richting Duffel ontstond een immense file.


"Het is de eerste keer dat nu alles wat de reuzen en attributen betreft bij mekaar staat. We hebben een propere, nette en verwarmde hal en daar zijn we voorlopig content mee. Samen met de Gezellen van 't Groot Volk werken we aan een meerjarenplan. Bedoeling is dat er om de vijf jaar een ommegang georganiseerd wordt met onze reuzen. Hoe we dit gaan realiseren weten we nog niet. Feit is dat onze prachtige reuzenstoet, die overigens pas gerestaureerd werd, meer als vroeger naar buiten zal komen."

Lierse grond naar Duffel

Er is wel één probleem.


"Volgens de overlevering mogen onze historische reuzen het Lierse grondgebied niet verlaten. We passen er echter een mouw aan. We zorgen er nu vrijdagavond voor dat er een zak 'Lierse grond' officieel in de hal van het bedrijventerrein in Duffel gedeponeerd en uitgestrooid wordt. Hierdoor wordt de 440 vierkante meter grote hal een beetje een Lierse enclave", zeggen de Gezellen van 't Groot Volk.