Stad kreunt onder fileleed

AUTOMOBILISTEN ZIJN OPSTOPPINGEN BEU EN NEGEREN VERKEERSREGELS

Zo ziet de Antwerpsesteenweg er dagelijks uit tussen 16 en 19 uur.
Foto Klaas De Scheirder Zo ziet de Antwerpsesteenweg er dagelijks uit tussen 16 en 19 uur.
De Pallieterstad kreunt onder de grote files die er zijn sinds de start van de tunnelwerken. Klanten geraken niet bij middenstanders, boodschappen doen is al helemaal uit den boze na 16 uur en bestuurders overtreden de verkeersregels om een uitweg te vinden. "Doe alstublieft iets, want zo kan het niet verder", klinkt het bij de automobilisten.

De grote tunnelwerken aan het kruispunt van de Ring-Mechelsesteenweg zijn op 6 oktober gestart en vanaf dag één was het aanschuiven geblazen op de Ring. Automobilisten proberen via de binnenstad te ontsnappen aan de files, maar ook daar zit 's morgens en na vier uur het verkeer potdicht. De files gaan van de Antwerpsesteenweg tot op de Ring. "De automobilisten worden elke dag zenuwachtiger en zullen dat waarschijnlijk nog zijn tot eind 2016 zijn, wanneer de werken afgelopen zijn. Een mogelijke oplossing is de Grote Markt eventueel openstellen voor verkeer. Hoe dan ook, er moet wel degelijk iets gebeuren", zegt politiecommissaris Roger Laenen, die in het begin elke dag twintig agenten moest inzetten om de boel leefbaar te houden.


De binnenstad puft bij het dagelijkse bumper aan bumper verkeer. Bewoners van de Kapucijnenvest, Predikherenlaan, Wijngaardstraat en een deel van de Blokstraat zijn hier niet over te spreken. "Bij momenten staat het verkeer ook stil op de Antwerpsesteenweg. Hoewel het grote deel doorgaand verkeer is, schrikt het potentiële shoppers in Lier wel af", zegt raadslid Jan Hermans (Lier&Ko). "Het is zo erg dat zelfs bewoners niet uit het centrum van hun eigen stad geraken, waardoor sommige alleen maar een oplossing zien in een aantal meters spookrijden onder meer in de Vredebergstraat om toch maar niet door de hele binnenstad te moeten... Het bestuur moet hier dringend iets aan doen en eindelijk eens de Kanaaldijk openstellen, zoals beloofd", aldus Hermans.

Al meer dan 3.500 pv's

"De visie rond mobiliteit in de binnenstad is zeer duidelijk: de Ring promoten en de binnenstad ontmoedigen. Dit doen we door het strikt afdwingen van de zone 30. Dit jaar hebben we tot de zomer hiervoor al meer dan 3.500 pv's opgesteld en werden tussen de 35.000 tot 40.000 voertuigen gecontroleerd", zegt schepen van mobiliteit Bert Wollants (N-VA). "Wat de Kanaaldijk betreft, die zal inderdaad worden opengesteld. Hiervoor dienden eerst nog infrastructurele werken te worden uitgevoerd als gevolg van de gebruiksrechten voor de loskade die Waterwegen en Zeekanaal verleende. Ten laatste volgende maand moeten deze werkzaamheden voltooid zijn zodat de Kanaaldijk kan worden opengesteld", aldus schepen Bert Wollants.

Verboden doorsteek

Groot discussiepunt in heel de filehistorie is ongeveer vijftig meter van de Vredebergstraat waar een verkeersbord aangeeft dat autobestuurders er niet door mogen. Maar tal van automobilisten nemen deze korte verboden doorsteek naar de binnenstad om niet helemaal de stad door te moeten om op hun bestemming te geraken.


Raadslid Marcel Taelman (Vlaams Belang) verspreidt momenteel 3.000 formulieren om dit kort stukje straat open te stellen. "Ik heb nog niet alle formulieren binnen, maar heb nu al een draagvlak van 95 procent. De mobiliteit in Lier is één grote ramp en ik vind niet dat de burgers daar het slachtoffer van moeten zijn. Iedereen wordt door de stad gejaagd omdat men weigert om vijftig meter open te stellen", aldus Taelman.