Bierflesje wordt toeristisch promotiemiddel

Brouwerij Het Perkament zet Lierse stadslegendes en lokale info op etiketten

Eddy Leyssens van brouwerij Het Perkament met zijn ‘Lierse’ Tripel.
David Legreve Eddy Leyssens van brouwerij Het Perkament met zijn ‘Lierse’ Tripel.
Brouwerij Het Perkament en de stad Lier hebben de handen in mekaar geslagen voor een uniek staaltje stadspromotie. Het Perkament gaat bierflesjes op de markt brengen met Lierse stadslegendes op het etiket. “Via QR-codes op de flesjes kan je ook toeristische informatie ophalen”, zegt brouwer Eddy Leyssens.

Het Perkament is een vereniging van hobbybrouwers uit Kapellen die jaarlijks 120 hectoliter bier produceert. De vzw gaat nu een samenwerking aan met de stad Lier. Vandaag lanceerde Het Perkament een blonde Tripel die wordt verkocht in speciale ‘Lierse’ flessen.

“Op de etiketten worden in het kort Lierse stadslegendes verteld”, legt Eddy Leyssens uit. “In totaal brengen we zes verschillende legendes in omloop. Je zal onder andere kunnen lezen hoe de Lierenaars aan hun bijnaam schapenkoppen zijn geraakt, maar ook enkele minder bekende verhalen komen aan bod.”

QR-codes

Het Perkament deed in het verleden al iets soortgelijks in een zevental steden en gemeenten in het noorden van de provincie, maar in Lier gaat men nu een stapje verder. Door met zijn smartphone een QR-code op het bierflesje te scannen, kan de consument in geen tijd een schat aan toeristische informatie vergaren.

Op de etiketten van de flesjes worden Lierse stadslegendes verteld en is (via een QR-code) ook een schat aan toeristische informatie terug te vinden.
David Legreve Op de etiketten van de flesjes worden Lierse stadslegendes verteld en is (via een QR-code) ook een schat aan toeristische informatie terug te vinden.

“Via de QR-code kan je de uitgebreide versie van de legendes ophalen, kan je zien aan welke plaatsen in de stad die legende is gelinkt en kan je ook andere toeristische informatie en wandeltochten downloaden”, klinkt Eddy Leyssens trots. “Op deze manier wordt een biertje drinken een echte belevenis. Hier ging veel voorbereidend werk aan vooraf, maar we zijn blij met het resultaat. Als dit interactieve concept blijkt aan te slaan in Lier willen we het straks ook op andere plaatsen introduceren. Lier is voor ons dus in zekere zin een ‘testcase’.”

Het Lierse stadsbestuur en de stadsdiensten werkten graag mee aan dit nieuwe initiatief van Het Perkament. Zij reikten enkele legendes aan en boden praktische ondersteuning. “Wij zien dit als een win-winsituatie”, beweert schepen van Toerisme Rik Verwaest (N-VA). “Dit is weer een extra manier om onze stad te promoten. Hoewel ik zelf geen bierdrinker ben, ben ik blij dat de mensen van Het Perkament met dit idee op de proppen kwamen.”

De Lierse versie van Het Perkament is vanaf vandaag verkrijgbaar in zeven horecazaken (Het Moment, Zuster Agnes, Refuge, De Zimmer, Het Looks, Café Sint-Gummarus en Bar Muza) en vier winkels (Carrefour, Delhaize Zimmer, Oil & Vinegar en FlorEnTine) in de Pallieterstad. Supermarktketen Carrefour zal de flesjes in de nabije toekomst ook buiten Lier te koop gaan aanbieden. Meer info via www.hetperkament.be




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.