Honderd West-Vlaamse oldtimerfanaten nemen met laatste rit afscheid van Gent: “Laat uitzondering voor lage-emissiezones toe of onze hobby sterft uit”

Heidi Vermeersch hoopt dat de politici luisteren naar het signaal van oldtimerliefhebbers.
Maxime Petit Heidi Vermeersch hoopt dat de politici luisteren naar het signaal van oldtimerliefhebbers.
Zaterdag lieten heel wat oldtimerfanaten hun ongenoegen blijken over de invoering van de lage-emissiezone (LEZ) in Gent volgend jaar met een ‘afscheidsrit’ naar en in de stad. In onze provincie bliezen ruim honderd liefhebbers verzamelen op de parking van De Voerman in Lichtervelde. Zij hopen dat er een uitzondering gemaakt wordt voor oldtimers. “Onze wagens zijn voor ons pure liefhebberij. Wat als we straks nergens meer mogen rijden?”, zegt Jurgen Tanghe uit Lichtervelde.

Brussel en Antwerpen beschikken al langer over een lage-emissiezone, een afgebakend gebied waar bepaalde voertuigen niet binnen mogen omdat ze te veel schadelijke stoffen uitstoten. Vanaf 1 januari krijgt ook Gent zo’n zone. Eigenaars van oldtimers zien dat met lede ogen aan, want dan kunnen zij hun hobby in heel wat steden niet meer uitoefenen. Zij vragen een wettelijke uitzondering. Om hun vraag kracht bij te zetten zijn er onder de noemer ‘Red de oldtimer’ regelmatig protestritten tegen de maatregel. “In april hielden we met de West-Vlaamse tak al eens zo’n rit naar Brugge en toen daagden 680 liefhebbers op”, zegt coördinator Jurgen Tanghe uit Lichtervelde. “Zaterdag verzamelden fanaten op verschillende plaatsen in Vlaanderen om dan richting Gent te trekken voor een afscheidsrit. Vanuit West-Vlaanderen verzamelden er zich ’s ochtends honderd liefhebbers op de parking van de Voerman aan de E403. Een opkomst waar we op zich wel tevreden mee zijn ,want de weersvoorspellingen waren niet goed en tussen kerst en Nieuwjaar kan niet iedereen zich even makkelijk vrij maken.”

Er kwamen ruim honderd oldtimerliefhebbers naar Lichtervelde afgezakt.
Maxime Petit Er kwamen ruim honderd oldtimerliefhebbers naar Lichtervelde afgezakt.

“Druk opvoeren”

De liefhebbers van oude wagens willen vooral een algemene regeling over alle lage-emissiezones heen. “We merken dat er bij verschillende partijen wel politieke wil is om iets aan onze situatie te doen, maar voorlopig vertaalt zich dat niet naar beleid en dus voeren we de druk op”, zegt Jurgen. “Onze wagens zijn voor ons pure liefhebberij en vaak hebben ze ook een emotionele waarde. Als ze ons dat straks afpakken en we nergens meer mogen komen, wat hebben we er dan nog aan? Laat een uitzondering voor ons toe of onze hobby sterft uit.”  Ook Heidi Vermeersch uit Brugge was met haar Citroën uit 1975 present. “Dit soort wagens zijn pareltjes en dan zouden we er niet meer naar buiten mee mogen treden?”, foetert ze. “Ze mogen ons daar niet in beknotten. Ik vind het vooral erg dat als je een ticketje (dagpas – nvdr.) betaalt je plots toch binnen mag, alsof alles met geld op te lossen is. Dat is een verkeerd signaal.”

Steven Truyaert kwam met zijn Westfield zijn steun betuigen.
Maxime Petit Steven Truyaert kwam met zijn Westfield zijn steun betuigen.

“Echte liefhebbers gestraft”

Steven Truyaert uit Pittem treedt haar bij. “Ik reed niet mee naar Gent, maar wilde wel met mijn Westfield naar Lichtervelde komen om mijn steun te betuigen”, zegt hij. “De echte liefhebbers worden gestraft. Waar mogen we straks wel nog komen?” Reginald D’Hoste en Sofie Depierre zakten met hun Fiat Spider uit 1979 naar Lichtervelde af. “Vooral om de oldtimerfans uit Gent een hart onder de riem te steken, want je zal daar maar wonen en de deur niet meer uit kunnen met je wagen”, vinden ze. “Straks zijn onze wagens enkel nog goed om in een museum te staan. We blijven actie voeren tot de regering luistert. Ook in 2020 staan er al verschillende acties van ‘Red de oldtimer’ op de agenda.”

Sofie Depierre met haar Fiat Spider kwam ook protesteren.
Maxime Petit Sofie Depierre met haar Fiat Spider kwam ook protesteren.
Organisator Jurgen Tanghe van ‘Red de oldtimer‘.
Maxime Petit Organisator Jurgen Tanghe van ‘Red de oldtimer‘.
Maxime Petit
Maxime Petit
Maxime Petit
Maxime Petit



6 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • piet devlieger

    Ik heb twee oldtimers die samen zo'n 1000 km per jaar rijden. Die vervuilen per jaar minder dan een vrachtwagen die één keer door mijn straat rijdt. En zo zijn er een paar tientallen per dag. Maar die oldtimers zijn blijkbaar de grote vervuilers. Taks en verzekering (en de BTW daarop) worden betaald. Waar zijn die politici eigenlijk mee bezig ? Domheid kan het toch wel niet zijn - ik gok op machtswellust of geborneerdheid.

  • DIRK RASSCHAERT

    Wie vervuilt het meest? Iemand die met een oude wagen nog geen 10000 km op een jaar rijdt of iemand die met een "zogezegde" propere 60000 km rijdt ?

  • Jo Smets

    Als ze voor de één een uitzondering makken moeten ze volledig alles afblazen want er zijn mensen die met hun oudere wagen de stad in moeten om te kunnen gaan werken en oldtimers is maar één hobby

  • gerardus man

    In de middeleeuwen moest je ook tol betalen aan de stadspoort om binnen te mogen. Die lez zones lijken daar ook op. Gewoon een verkapte vorm van belasting.

  • JOHNNNY Fold

    Allemaal tijdverspilling. De politiekers gaan toch niks doen.