Zo zal de Waversebaan er tegen juli uitzien: “De maatregelen zorgen voor een snelheidsremmend effect”

De werkzaamheden aan de Waversebaan in Heverlee zijn vandaag begonnen.
vertommen De werkzaamheden aan de Waversebaan in Heverlee zijn vandaag begonnen.
De heraanleg van de Waversebaan in Heverlee is begonnen. De straat krijgt onder meer bredere fietspaden en een vernieuwde asfaltlaag. “Plantvakken met bomen verfraaien de straat en nodigen automobilisten uit om trager te rijden”, zegt schepen van Openbare Werken Dirk Vansina (CD&V).
Uitwijkhavens moeten het verkeer afremmen op de Waversebaan.
Atelier Claar Uitwijkhavens moeten het verkeer afremmen op de Waversebaan.

“De Waversebaan is een traject dat vaak wordt gebruikt door fietsers. En dat willen we verkeersveiliger maken”, vertelt schepen van Openbare Werken Dirk Vansina (CD&V). “De rijbaan wordt versmald waardoor er ruimte komt voor fietspaden van 1,75 meter breed met een bordeaux-bruine asfaltstrook. Er komen ook vier plantvakken en een groene schuwzone. Al deze maatregelen zorgen voor een snelheidsremmend effect en passen in de visie van de stad om de ondergrond te ontharden.”

Een groenvak zal de rijbaan scheiden van het fietspad.
Atelier Claar Een groenvak zal de rijbaan scheiden van het fietspad.

De eerste fase van de werkzaamheden duurt tot eind mei. Er wordt gewerkt tussen de Raalbeeklaan en het kruispunt van de Hertog Engelbertlaan met de Koning Leopold-III laan. Nadien volgt het deel van de Raalbeeklaan tot aan de brug van de autosnelweg. Als allerlaatste is het kruispunt van de Waversebaan met de Hertog Engelbertlaan en Koning Leopold-III laan aan de beurt. “Dit najaar vernieuwt de stad de voetpaden en de rijbaan in de nabijgelegen straten Prinses Lydialaan, Boskantlaan en Huttelaan. Over die werkzaamheden is er nog voor de zomer een infomoment voor buurtbewoners”, laat schepen Dirk Vansina nog optekenen.

Dit najaar vernieuwt de stad de voetpaden en de rijbaan in de nabijgelegen straten Prinses Lydialaan, Boskantlaan en Huttelaan

Schepen Dirk Vansina (CD&V)

Uiteraard gaan de werkzaamheden gepaard met de nodige omleidingen. “Tijdens de eerste fase (10 februari tot eind mei, nvdr) is er een omleiding via de Raalbeeklaan, Oud-Heverleestraat, Willem de Croylaan en Hertog Engelbertlaan. Fietsers volgen ter hoogte van de Raalbeeklaan een andere route via de Fonteinstraat en de Dennenlaan. Tijdens de tweede fase (eind mei tot midden juli) is er dan weer een omleiding voor fietsers via de Dennenlaan, Fonteinstraat, Oud-Heverleestraat en Herendreef. Wie met de auto naar Leuven rijdt, kan dat via de Blokkenstraat, Fonteinstraat, Oud-Heverleestraat en Herendreef. Zwaar verkeer wordt ter hoogte van de Herendreef omgeleid via de Willem de Croylaan. Om naar Oud-Heverlee te rijden, volg je de Hertog Engelberglaan, Willem de Croylaan, Oud-Heverleestraat, Fonteinstraat, Jozef Vandezandestraat. Ook de bussen van De Lijn volgen een omleiding. Daardoor worden de haltes op de Waversebaan niet bediend.” 

Meer info: www.leuven.be en www.delijn.be

Brede fietspaden moeten fietsers meer veiligheid bieden in de toekomst.
Atelier Claar Brede fietspaden moeten fietsers meer veiligheid bieden in de toekomst.



3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Jos Dupont

    Hindernissen wegversmallingen bomen op de rijweg allemaal om het verkeer veiliger ???? Te maken , of de automobilist te pesten met vertragen optrekken bochten maken en meer te verbruiken ! En natuurlijk voor het milieu !

  • Johan Van Biesen

    Dus in plaats van het verkeer vlotter te maken, moeten we nu steeds afremmen en terug gas geven, zonder de momenten er bij te tellen dat we gaan stil staan met draaiende motor voor de schone schijn. dan heb ik het nog niet over de onveilige situaties die hierdoor teweeg gebracht worden. Het zware verkeer, de bussen en vrachtwagens, daar is geen rekening mee gehouden. De dure villa's met rijke bewoners hebben het weeral voor elkaar gespeeld...

  • Stefaan Dewinter

    En als die fietsers nu is eindelijk op dat fietspad zouden rijden hè