Zijn sommige liedjes in de codex te seksistisch of te conservatief? Leuvense studentenkoepel LOKO bekijkt moderner cantusboek

Illustratie studentencantus
Vertommen Illustratie studentencantus
Zijn sommige liederen in de studentencodex niet te conservatief? Met die vraag kwamen enkele studenten aankloppen bij de studentenkoepel LOKO. Om dieper in te gaan op studentencultuur en onder meer de samenstelling van het cantusboek, heeft de Leuvense studentenkoepel nu een werkgroep opgericht. 

Een cantus start altijd volgens de regels op pagina 213 van de studentencodex met het lied ‘Io vivat’. Maar na dat befaamde openingsliedje volgen nog tal van andere teksten, die de studenten uit volle borst meezingen. Volgens de Leuvense studentenkoepel LOKO uitten enkele studenten recent hun ongenoegen over de teksten. Naast katholiek censuur, zouden de liederen ook te rechts en te seksistisch zijn. Zo vind je in die gekende studentencodex bijvoorbeeld Amerikaanse liedjes als ‘Polly Wolly Doodle’, waarin het woord ‘nigger’ wordt gebruikt of ‘Daar was laatst een meisje loos’, waarin een meisje een pak rammel krijgt en ‘Een student is een vent, die zijn pint tijdig drinkt, en wel eens naar ’n mooi meisje pinkt’.

Eigen codex

“Er zijn studenten naar ons gekomen met de vraag om een eigen codex te maken. Wij hebben hun verhaal gehoord en besproken op de algemene vergadering. Op dat moment is er besloten om een werkgroep Studentikoziteit op te richten, die het breder kader van de studentencultuur zal bekijken. Thema’s die onder meer besproken worden, zijn cantussen en dopen. De werkgroep bekijkt nu of de cantuscodex nog past binnen de cantuscultuur en of er niets moet veranderen”, zegt voorzitter Lana Van den Heuvel van de Leuvense studentenkoepel LOKO. “De insteek is voornamelijk het verbreden van wat er reeds in het liedjesboek staat, zoals een historisch kader geven aan bepaalde liedjes of niet-katholieke liederen toevoegen”, aldus Lana.

De studentencodex wordt verdeeld door KVHV-Leuven. Studentenkoepel LOKO heeft nu contact opgenomen met de uitgever om het cantusboek samen te bekijken.

Verstomming

“Ik kan er moeilijk iets over zeggen”, zegt Jozef Dauwe, die indertijd als verantwoordelijk uitgever van de codex werd aangeduid. “Ik wil de Raad van Bestuur hier over samenroepen. Vierentwintig jaar geleden is die Codex opgestart. Er staan meer dan zeshonderd liederen in. Dat de Codex nu plots onder vuur ligt om een vijftal liederen op een totaal van 600, slaat me eigenlijk met verstomming. Allemaal zijn het historische liedjes. Ze hebben dus echt bestaan en je moet ze ook kaderen in de tijdsgeest van toen. De Codex heeft één doel: het Vlaamse lied promoten en studenten dat erfgoed wat meegeven.”




5 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Wannes Van De Velde

    Heb nog een codex van eind jaren 70.Die geraakt nooit door een keuring of wat dan ook.

  • Renaat Moerman

    Echt alles moet er aan geloven in onze maatschappij. Ben content dat ik 30 jaar geleden in Leuven student was, blijkbaar andere tijden. Goed gestudeerd, maar ook veel gezopen.

  • jeroen de rijck

    Ale dan gaan ze toch nog misschien één liedje overhouden de blijters .

  • Wim De Vos

    Ze worden hier helemaal onnozel.Waar zijn ze mee bezig?

  • johan van bree

    dat men dan maar zeker 90%van de rapmuziek onderzoekt gemener kan niet.