Verhuisplannen? Leuvense start-up ontwikkelt gratis platform waarmee je in een muisklik verlost bent van administratieve rompslomp

De oprichters van Verhuisplan. Van links naar rechts: Tom Haegemans, Lauro Vanderborght en Wouter Janssens. Foto rv
Vertommen De oprichters van Verhuisplan. Van links naar rechts: Tom Haegemans, Lauro Vanderborght en Wouter Janssens. Foto rv
Elk jaar verhuizen er meer dan 1 miljoen mensen in ons land en dat neemt toch wel wat administratie met zich mee. Met Verhuisplan, het nieuwe platform opgericht door de Leuvense start-up Digita, kunnen consumenten met een muisklik hun adreswijziging zorgeloos en eenvoudig doorgeven aan de bedrijven die ze willen. De dienst is volledig gratis.

Door Verhuisplan wordt verkeerd geadresseerde post of het zoekwerk naar een verhuisformulier op een website verleden tijd. Het enige wat je nodigt hebt is toegang tot het internet en je identiteitskaart: “De consument surft naar verhuisplan.be en daar vindt hij of zij meteen een link naar onze applicatie. Vervolgens verschijnt er een lijst met verschillende bedrijven zoals Telenet en moet je simpelweg aanklikken welke bedrijven jouw adreswijziging moeten ontvangen. Nadien vul je de nieuwe contact- en adresgegevens in. In een laatste stap vragen wij om de identiteitskaart in te scannen of een kopie door te sturen, zodat alles gecontroleerd kan worden. Nadien wordt de adreswijziging automatisch doorgegeven”, zegt Lauro Vanderborght, een van de drie oprichters.

Het platform wordt mogelijk gemaakt dankzij de AVG-wetgeving (algemene verordening gegevensbescherming), die consumenten rechten geeft om gegevens bij bedrijven op te vragen, te laten aanpassen of te laten verwijderen. “Doordat bedrijven adresupdates ontvangen van consumenten, verbetert de datakwaliteit van hun klantenbestand. Bovendien kunnen bedrijven door met ons samen te werken ook operationele kosten vermijden. De bedoeling van Verhuisplan is dus zeker niet om persoonsgegevens door te verkopen, maar net om consumenten weer controle te geven over hun eigen data”, aldus Lauro Vanderborght.

De start-up geeft mee dat niet alle bedrijven die op de lijst van Verhuisplan staan dit initiatief even enthousiast onthalen. “We vermoeden dat dit komt omdat het allemaal nogal nieuw is en het niet eenvoudig is voor bedrijven om controle over persoonsgegevens uit handen te geven. We geloven wel dat we uiteindelijk ook de sceptici mee aan boord kunnen krijgen”, aldus de oprichters.

Data niet langer bijhouden dan nodig

Digita wil zichzelf positioneren als een bedrijf dat ethisch verantwoorde omgang met persoonsdata wil stimuleren. “Na een verhuis verwijderen we alle persoonsgegevens uit onze systemen. In tijden waarin consumenten zich alsmaar bewuster worden van het belang van hun privacy is het ook niet meer dan normaal dat de consument goed geïnformeerd wordt en zelf kan aangeven wie wel of niet zijn of haar data mag ontvangen”, aldus Tom Haegemans van Digita en tevens professor aan de KU Leuven.

Aangezien de dienst volledig gratis is, verdient de start-up momenteel zelf nog niets aan het project. Daar komt in de toekomst hopelijk verandering in: “Binnen Digita willen wij soortgelijke digitale platformen uitbouwen voor andere bedrijven en zo willen we op termijn geld verdienen”, aldus Tom Haegemans. 

Wie zelf zijn verhuis wil doorgeven, kan dat doen op www.verhuisplan.be




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.