Van 8 naar 24 bussen in Celestijnenlaan? Stad Leuven belooft rekening te houden met bezorgde buurtbewoners

Zeger Debyser van N-VA stelt zich net zoals sommige buurtbewoners ernstige vragen bij het plan om een nieuw bustracé aan te leggen in de Celestijnenlaan. De stad Leuven bevestigt dat het aantal bussen zou kan stijgen van 8 naar 24 per uur maar geeft meteen mee dat er nog geen definitieve beslissing is gevallen. “We gaan rekening houden met de bezorgdheden van de buurt”, zegt schepen Dirk Vansina (CD&V).
De parkeerplaatsen in de Celestijnenlaan in Heverlee dreigen te verdwijnen om plaats te maken voor een nieuw bustracé.
Vertommen De parkeerplaatsen in de Celestijnenlaan in Heverlee dreigen te verdwijnen om plaats te maken voor een nieuw bustracé.

Verdwijnen er parkeerplaatsen in de Celestijnenlaan voor een nieuw tracé van de bus? Hoeveel extra busverkeer zal de straat te slikken krijgen? En zullen er onteigeningen volgen om ruimte te maken voor het nieuwe bustracé? Dat zijn de drie grote bezorgdheden die op de maag liggen van de buurtbewoners van de Celestijnenlaan. Dat bleek al toen begin augustus bekend raakte dat studiebureau BUUR een aantal scenario’s over een nieuw bustracé had onderzocht. De Celestijnenlaan is één van de mogelijkheden en het stadsbestuur heeft wel oren naar die piste. Meer zelfs, er werd al een principebeslissing genomen, al is die nog niet definitief.

Andere opties?

De bezorgde buurtbewoners krijgen de steun van oppositiepartij N-VA. Gemeenteraadslid Zeger Debyser: “Wij stellen ons vragen over het tracé dat ook de Celestijnenlaan zou passeren. Er zijn andere opties mogelijk. Waarom zou je kiezen voor een tracé dat de opoffering vraagt van heel wat parkeerplaatsen in een druk bewoonde straat? Volgens ons is een tracé via de Sint-Jansbergsesteenweg ook een oplossing.”

We gaan antwoorden bieden op de vragen die leven en daarna koppelen we terug naar de buurt

Schepen van Openbare Werken Dirk Vansina (CD&V)
Schepen Dirk Vansina (CD&V) ging al in dialoog met de buurt en wil dat blijven doen om tot een breed gedragen oplossing te komen.
Vertommen Schepen Dirk Vansina (CD&V) ging al in dialoog met de buurt en wil dat blijven doen om tot een breed gedragen oplossing te komen.

De stad Leuven ging ondertussen in dialoog met de buurt. “Er is inspraak geweest op een vergadering”, zegt schepen van Openbare Werken Dirk Vansina (CD&V). “Daaruit bleek dat vooral de onteigeningen en het extra busverkeer de grote bezorgdheden zijn bij de buurtbewoners. We gaan antwoorden bieden op de vragen die leven en daarna koppelen we terug naar de buurt.” Ook het verdwijnen van de parkeerplaatsen speelt in dit dossier maar volgens schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen) weegt dat gegeven minder zwaar voor de bezorgde buurtbewoners. Er zou een alternatief worden voorzien aan ’t Celestijntje ter compensatie.

Ja, een nieuw bustracé zou impact hebben op de buurt want er zullen onteigeningen aan te pas komen maar je moet ook de voordelen willen zien

Schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen)
Schepen David Dessers (Groen) stelt dat een nieuw busstation aan het UZ Gasthuisberg noodzakelijk is om het huidige busstation aan het Martelarenplein aan te vullen.
Vertommen Schepen David Dessers (Groen) stelt dat een nieuw busstation aan het UZ Gasthuisberg noodzakelijk is om het huidige busstation aan het Martelarenplein aan te vullen.

Blijft de vraag: wat staat er precies te gebeuren in de Celestijnenlaan en wat zijn de concrete gevolgen? “Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft geld vrijgemaakt voor een nieuw busstation aan het UZ Gasthuisberg. Dat is nodig want het busstation aan het Martelarenplein is momenteel overbelast”, zegt schepen David Dessers (Groen). “Dankzij een nieuw busstation aan het ziekenhuis kunnen we meer bussen via de ring laten rijden en daardoor rijden er weer een aantal bussen minder door het centrum. Bij de plannen hoort een nieuw bustracé en studiebureau schoof een tracé via de Celestijnenlaan naar voor als mogelijkheid. De stad had al plannen om de Celestijnenlaan te vernieuwen en nam een principebeslissing over het zogenaamde Champignon-tracé. Ja, een nieuw bustracé zou impact hebben op de buurt want er zullen onteigeningen aan te pas komen. Er moet immers ruimte worden gemaakt voor het nieuwe bustracé maar ook voor bredere voet- en fietspaden.” 

Meer bussen

“Het is ook juist dat er meer bussen zullen passeren in de Celestijnenlaan in het scenario dat momenteel op de tafel ligt. De mogelijkheid bestaat dat het aantal bussen per uur stijgt van 8 naar 24 maar er is nog niets helemaal zeker in dit dossier. De infovergadering verliep woelig maar we nemen de opmerkingen van de bezorgde buurtbewoners zeker mee en we gaan verder in dialoog met de buurt. Je moet ook de voordelen willen zien van het nieuwe bustracé. Voor het eerst zal je rechtstreeks van de Celestijnenlaan naar het station van Leuven kunnen gaan met het openbaar vervoer. De mensen moeten ook weten dat dit plan nog niet meteen voor morgen is en bijgevolg zullen de bussen die passeren in de Celestijnenlaan van de toekomst ook stiller en milieuvriendelijker zijn.”




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • David Van de Voorde

    Als het stadsbestuur zich moet verlagen tot fake argumenten... Met de lijnen 7, 8 en 9 kan je momenteel al, om het kwartier, zonder overstappen naar het station.

  • alfons roebben

    Goed gedaan van Zeger Debyser om het stadsbestuur, tegen hun intenties in, te dwingen rekening te houden met de bewoners. Nu kan schepen Dessers zijn kromme redenering niet zomaar doordrukken. Ben benieuwd wat de antwoorden van het bestuur zullen zijn.Heb daar niet teveel vertrouwen in.

  • freddy cardoen

    In Leuven mogen geen bussen.komen in de omgeving van scholen . In de Celestijnenlaan. bevinden zich op korte afstand 3 scholen en dat kan dan . Neen het gaat hem dat Dessers die paar parkeerplaatsen weg wil.

  • david demedts

    wauw, van bijna 1 per 10 minuten een bus naar elke 2.5 minuut een bus, gaat het verkeer in de celestijenlaan ook geen goed doen. door de bondgenoten laan rijden ook al te veel bussen, het is levensgevaarlijk door leuven stad met de fiets te geen van station naar GHB, ik voel me veiliger via de ring waar de auto's tegen 50 mij onbeschermt langsrijden. Zegt veel over Leuven en verkeersvrij

  • Nijs Rudi

    tijdens de schoolperiode zijn die bussen gevuld,buiten die uren rijden ze praktisch leeg,wat is dan het nut om 3x meer bussen te laten rijden.mensen verliezen hun parkeerplaats en eigendom.schande!!