Stadskantoor 12 jaar na opening stilaan te klein: “We onderhandelen met De Lijn over extra ruimte in hun gebouw”, zegt schepen Van Oppens (Groen)

Het Stadskantoor aan station dreigt te klein te worden, want meer inwoners betekent ook meer stadspersoneel.
Vertommen Het Stadskantoor aan station dreigt te klein te worden, want meer inwoners betekent ook meer stadspersoneel.
Twaalf jaar geleden ruilden de stadsdiensten het stadscentrum in voor het Stadskantoor aan het station van Leuven. Dat nieuwe gebouw barst ondertussen al uit haar voegen met 350 personeelsleden op de teller. Het nieuwe stadsbestuur is nu op zoek naar extra ruimte. “We onderhandelen momenteel met De Lijn”, zegt schepen Van Oppens (Groen). Het gebouw van de vervoersmaatschappij in Leuven staat zo goed als leeg sinds een reorganisatie.
De balie van het Stadskantoor
PATRICK VERTOMMEN De balie van het Stadskantoor

Staat er een deel van de Leuvense stadsdiensten een verhuizing te wachten? Die kans is bestaande want het Stadskantoor biedt anno 2020 te weinig ruimte voor de ruim 350 personeelsleden. Nochtans ruilden de stadsdiensten hun locaties in het stadscentrum, onder meer in het oude stadhuis en in de Muntstraat, pas twaalf jaar geleden in voor de nieuwbouw aan het Leuvense station. De groei van de Leuvense bevolking -15% op 18 jaar tijd- bracht echter meer stadspersoneel met zich mee en het is hoog tijd voor het nieuwe bestuur om uit kijken naar extra ruimte.

In 2008 deden de diensten van de stad Leuven het licht uit in het oude stadhuis op de Grote Markt.
Vertommen In 2008 deden de diensten van de stad Leuven het licht uit in het oude stadhuis op de Grote Markt.

Reorganisatie

“De limiet is nog niet bereikt maar het is wel het moment om te kijken naar extra ruimte. Er lopen onderhandelingen met De Lijn over het gebouw aan het station van Leuven”, zegt schepen Thomas Van Oppens (Groen). Dat zou een optie kunnen zijn want De Lijn voerde een reorganisatie door waardoor er veel ruimte vrij is in het gebouw. De Lijn bevestigt ook dat er gesprekken lopen met de stad Leuven. Volgens Thomas Van Oppens zou de verhuizing van een deel van de stadsdiensten naar het gebouw van de vervoersmaatschappij ook opportuniteiten hebben inzake aangenamer werken bij de stad Leuven. “Klassieke werkplekken bestaan vaak enkel uit bureaus. We willen daar verandering in brengen om werken aan de stad Leuven aangenamer te maken en om het werk efficiënter te laten verlopen”, klinkt het.

In dit gebouw van De Lijn in Leuven ziet de stad Leuven mogelijkheden om een deel van het stadspersoneel nieuw onderdag te geven.
PATRICK VERTOMMEN In dit gebouw van De Lijn in Leuven ziet de stad Leuven mogelijkheden om een deel van het stadspersoneel nieuw onderdag te geven.

Mijn conclusie is dat de stad Leuven massaal personeel heeft aangeworven maar ik vraag me af waarvoor die mensen worden ingezet

Rik Daems van Open Vld in oktober 2017

Het is overigens niet de eerste keer dat er sprake is van een overvol Stadskantoor. Al in 2017 zag het ernaar uit dat de stadsdiensten op weg waren naar een te krappe werkruimte in het toen tien jaar oude gebouw. 

Rik Daems van Open Vld liet in oktober 2017 opmerken dat er geen sprake kon zijn van goed bestuur. “De stedelijke bevoegdheden zijn niet uitgebreid. We moeten ook in het achterhoofd houden dat de kinderopvang ondertussen in het Zorgbedrijf is opgenomen en dat men bij de stad Leuven inzet op flexwerken. Mijn conclusie is dat de stad Leuven massaal personeel heeft aangeworven maar ik vraag me af waarvoor die mensen worden ingezet”, klonk het kritisch. Toenmalig schepen en ondertussen burgemeester Mohamed Ridouani (sp.a) liet meteen optekenen dat de stad Leuven niet van plan was om personeel af te bouwen en hield zich aan die stelling. Ridouani sloot ook niet uit dat er bijkomende ruimte gezocht zou moeten worden voor de uitbreidende stadsdiensten. “In de eerste plaats is het zo dat de stad Leuven de voorbije jaren is gegroeid. We bereikten de kaap van 100.000 inwoners en dan is het logisch dat de stadsdiensten mee groeien. We willen immers niet inboeten op kwaliteit”, klonk het. 

De stadsdiensten verhuisden twaalf jaar geleden van kantoren in centrum naar het Stadskantoor aan het station.
Vertommen De stadsdiensten verhuisden twaalf jaar geleden van kantoren in centrum naar het Stadskantoor aan het station.

In 2017 werd er onder meer gedacht aan extra ruimte voor stadspersoneel in het Comeniusgebouw, de Kop van Kessel-Lo en het Provinciehuis. Op lange termijn werd zelfs een nieuwbouw op de voormalige stelplaats van De Lijn aan het Leuvense station overwogen maar door de reorganisatie bij De Lijn komt nu dus het hoofdgebouw van de vervoersmaatschappij concreet in beeld. Een onmiddellijke verhuizing zou evenwel nog niet aan de orde zijn voor de stadsdiensten.




1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Kristine Delacourt

    Veel te veel ambtenaren.