Schepen Carl Devlies (CD&V) droomt van tunnel onder Leuvense sporen: “Het betekent ook pak minder vrachtwagens op Aarschotsesteenweg”

Er komt een studie naar de kostprijs en de technische haalbaarheid van een tunnel voor vrachtwagens en fietsers tussen Leuven Noord en het station.
Vertommen Er komt een studie naar de kostprijs en de technische haalbaarheid van een tunnel voor vrachtwagens en fietsers tussen Leuven Noord en het station.
De stad Leuven droomt van een tunnel voor vrachtwagens in project Leuven Noord. Of het technisch haalbaar is om een tunnel aan te leggen onder de sporen wordt de komende maanden onderzocht. “Zo’n tunnel zou een zegen zijn voor het geplande wetenschapspark aan de Eénmeilaan. Ook de Aarschotsesteenweg zou er wel bij varen want dan zal er minder vrachtverkeer via die weg passeren”, zegt schepen Carl Devlies (CD&V).

Het langverwachte wetenschapspark Leuven Noord wordt steeds concreter. De stad Leuven, de KU Leuven en de NMBS ondertekenden recent nog een ontwerp van samenwerking zodat er begin 2020 een oproep voor de uitwerking van een masterplan gelanceerd kan worden. “Door Leuven Noord te ontwikkelen, kunnen we extra werkgelegenheid voor iedereen creëren”, liet burgemeester Ridouani (sp.a) optekenen. “Een goede Leuvense economie is belangrijk voor iedereen om werkgelegenheid te garanderen. Met instellingen als UZ Leuven, KU Leuven, imec, de vele start-ups en ondernemingen is Leuven een aantrekkelijke stad voor onderzoek, innovatie en ondernemerschap. De stad, KU Leuven en NMBS willen die positie nog meer versterken op Leuven Noord.”

22 hectare

Meer concreet gaat het om een site van 22 hectare groot die gelegen is tussen de spoorweg, de Kesseldallaan en de Eenmeilaan. Een interessante locatie, want de E314 is vlakbij maar ook de mogelijkheden voor het openbaar vervoer en de fietssnelwegen zijn belangrijk in het project. Naast de wetenschaps- en ondernemersruimte kan er overigens ook plaats voorzien worden voor aanvullende en stedelijke functies zoals buurtvoorzieningen, stadsdistributie, groene publieke ruimte en fiets- en voetgangersverbindingen.

Onder meer AB InBev heeft wel oren naar het idee om zo’n tunnel aan te leggen

Schepen Carl Devlies (CD&V)
Schepen Carl Devlies (CD&V) hoopt tegen mei het resultaat te krijgen van de studie.
Vertommen Schepen Carl Devlies (CD&V) hoopt tegen mei het resultaat te krijgen van de studie.

Opmerkelijk nieuw gegeven: Leuven besliste zopas om te laten onderzoeken of het mogelijk is om een tunnel aan te leggen. De vraag van één miljoen: is het technisch haalbaar om een tunnel te realiseren onder de spoorweg? “Er komt een studie en die zullen we toevoegen aan het masterplan”, zegt schepen Carl Devlies (CD&V). “Bedoeling is om te onderzoeken of een tunnel specifiek voor vrachtvervoer tot de mogelijkheden behoort. Onder meer AB InBev heeft wel oren naar het idee. Nu moeten de vrachtwagens van de bierbrouwerij nog gebruik maken van de Aarschotsesteenweg als ze van de E314 komen of omgekeerd. Met een tunnel zou de Aarschotsesteenweg grotendeels worden verlost van vrachtvervoer.”

Prijskaartje?

Het zou de bedoeling zijn om de tunnel te laten aansluiten aan het station van Leuven en in die zin komen ook de fietsers in beeld. Vraag is of vrachtvervoer en fietsverkeer wel samen in één tunnel kunnen rijden want de veiligheid van de zwakke weggebruikers moet uiteraard wel worden gegarandeerd. “Ik denk wel dat het mogelijk is om zowel fietsers als vrachtwagens gebruik te laten maken van één tunnel. Het spreekt voor zich dat we dan wel een goede scheiding moeten voorzien”, besluit schepen Carl Devlies (CD&V). In mei zou duidelijk moeten zijn of de tunnel haalbaar en betaalbaar is en dan zal ook blijken of een bijkomend spoor voor goederentransport tot de mogelijkheden behoort.




7 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Leuvenaar Rasechte

    En wie gaat dat betalen? Ha ja just. Leuven heeft de grondlasten net verhoogd met gemiddeld 100 euro. Dat is 5.000.000 , 5 miljoen euro extra ! Uit hun inwoners hun zakken gestolen. Laat zn InBev evenveel grondlasten betalen per vierkante meter als hun inwoners en dan pas is iedereen gelijk voor de wet ! Bijkomend heel dat stuk ongerept natuur verstoren ? Wat met de betonstop, wateroverlast in Kessel lo enz? Extra verkeer en vervuiling of mag daar wel gereden worden met Vervuilend vervoer ?

  • Dennis Andersen

    Dromen zijn bedrog. Trouwens, moet die niet werken voor zijn loon in plaats van te dromen? Binnenkort nog een zwembad onder de sporen.

  • jos theys

    Vrachtwagens en fietsen door dezelfde tunnel. Gezond zal dat niet zijn.

  • Jos Dupont

    Nieuw jaar , nieuwe dromen ! Maar dromen zijn bedrog !

  • Theo Deweerdt

    Begin eerst met een treinverbinding tussen Leuven Station en de Industriezone dat is hoogdringender.