Noormannenstraat verliest parkeerplaatsen

STAD WIL BEZORGDE BUURTBEWONERS AANGEPAST VOORSTEL DOEN

Deze buurtbewoners tonen wat ze vinden van de herinrichting van de Noormannenstraat.
Vertommen Deze buurtbewoners tonen wat ze vinden van de herinrichting van de Noormannenstraat.
De bewoners van de Noormannenstraat en de Ierse Predikherenstraat zijn bezorgd over de heraanleg van hun straten. Uit de eerste plannen van de stad blijkt dat er veel parkeerplaatsen verdwijnen. "Van zo'n 180 naar een zestigtal", zegt buurtbewoner Ralph Opdebeeck. Schepen Robbeets zegt dat het zo'n vaart niet zal lopen en stapt binnenkort met een aangepast voorstel naar de buurt.

Van 180 parkeerplaatsen naar 62 in de Noormannenstraat en de Predikherenstraat in Leuven...die evolutie zint een deel van de buurtbewoners allerminst. De stad Leuven wil de straten heraanleggen en presenteerde de eerste plannen aan de buurt. De buurtbewoners benadrukken dat ze blij zijn dat de straten een opknapbeurt krijgen maar toch zijn ze erg bezorgd.


"Uit het plan dat we onder ogen kregen, blijkt dat er veel parkeerplaatsen zullen verdwijnen", zegt Ralph Opdebeeck. "Momenteel zijn er ongeveer 180 parkeerplaatsen in de Noormannenstraat en in de Ierse Predikherenstraat. Op het plan van de stad staan er nog welgeteld 62. Als je weet dat weinig huizen over een garage beschikken dan weet je dat er parkeerproblemen zullen volgen. De stad Leuven zegt dat er ook mensen wonen die geen wagen hebben zoals bijvoorbeeld studenten maar het merendeel van de bewoners zijn tweeverdieners die wel degelijk een wagen nodig hebben. Het aantal parkeerplaatsen dat overblijft na de heraanleg is simpelweg te weinig. Momenteel staan er op een doordeweekse avond zo'n 150 wagens in de Noormannenstraat en in de Predikherenstraat. Waar moeten al die mensen naartoe met hun wagen na de heraanleg? Parking Bodart? Sint-Jacob? Zelf heb ik een oprit dus voor mij is er geen probleem maar voor veel andere mensen wel. In een ideale wereld kiest iedereen voor het openbaar vervoer maar de infrastructuur voor die ideale wereld is er nog niet. Bovendien heeft niet iedereen de mogelijkheid om het openbaar vervoer te gebruiken voor het werk. Wie gaat er uiteindelijk nog in Leuven willen wonen als de stad zo doorgaat? En wat met onze oudere bewoners en hun boodschappen? Te voet dan maar? We hopen dat de stad alsnog terugkomt op dit plan."

Plan niet definitief

Schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (sp.a) laat weten dat er inspraak is geweest en dat er met de opmerkingen van de buurtbewoners rekening gehouden zal worden.


"Het plan voor de heraanleg is nog niet definitief", klinkt het. "We gaan wel degelijk met een aangepast plan naar de buurt stappen. Maar er zullen parkeerplaatsen verdwijnen want dat is nodig om de straten op een goede manier opnieuw aan te leggen. De wetgeving verplicht ons om voetpaden te maken van anderhalve meter breed. Bovendien willen we meer groen integreren in de betrokken straten. Dat vraagt een opoffering van een aantal parkeerplaatsen. Anderzijds zijn we wel in overleg met de KU Leuven om een parking van de universiteit open te stellen als publieke parking. Dat scheelt toch ook alweer wat in het aantal parkeerplaatsen."

'Lekstok'

Buurtbewoner Ralph Opdebeeck hoopt dat de schepen woord houdt want van de inspraak die de buurtbewoners eerder kregen, was hij niet onder de indruk.


"Op die infovergadering had ik het gevoel dat ik naar huis werd gestuurd met een spreekwoordelijke lekstok", klinkt het.


N-VA-politicus Lorin Parys stelt dat het stadsbestuur de pols van de gewone Leuvenaar simpelweg kwijt is. "Het aantal parkeerplaatsen halveren in een buurt waar enkel mensen wonen en zelfs nauwelijks bezoekers parkeren, is echt stapelgek", klinkt het kritisch. "Alles moet wijken voor het nieuwe fietsfundamentalisme. Wij vinden dat de redelijkheid moet terugkeren in Leuven want niet iedereen kan met een bakfiets naar het werk. Het ergste is dat dit bestuur dit plan nog maar eens dreigt door te voeren zonder echt te luisteren naar de bewoners. Dit is het zoveelste bewijs dat de gevaarlijkste plek ter wereld die achter een bureau is."