Nieuwe verkeersmaatregelen in Matadi: “Uitbreiding van zone 30”, zegt schepen Dessers

De Matadiwijk in Heverlee.
Vertommen De Matadiwijk in Heverlee.
De stad Leuven neemt bijkomende maatregelen om de mobiliteit in de Matadiwijk te verbeteren. Zo wordt de zone 30 uitgebreid en komt er éénrichtingsverkeer in de Broekstraat en in de Leo Dartelaan. “We plaatsen ook snelheidsremmers en extra fietsenstallingen”, zegt schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen).

De stad Leuven heeft de mobiliteit in wijk Matadi onder de loep genomen. Uit metingen blijkt dat 27% doorgaand verkeer is en 73 % bestemmingsverkeer. Ook opvallend: er wordt relatief snel gereden in de wijk en vooral in de echte woonstraten valt die onaangepaste snelheid op. Na overleg met de buurtbewoners worden er nu nieuwe maatregelen ingevoerd om de mobiliteit te verbeteren. 

Betalend parkeren

“In de Broekstraat en in de Leo Dartelaan voeren we éénrichtingsverkeer in”, zegt schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen). “We gaan ook extra fietsenstallingen plaatsen en snelheidsremmers om het verkeer af te remmen. Verder breiden we de zone 30 uit en wordt het betalend parkeren op de Geldenaaksebaan en in de Paul van Ostaijenlaan. Wie geen bewonerskaart heeft, moet vanaf dit voorjaar parkeergeld betalen in een deel van de Paul van Ostaijenlaan en de Geldenaaksebaan. Zo moedigen we bezoekers van Sportoase aan om de parking van de Philipssite te gebruiken. Het parkeerregime voor de rest van de wijk zal bekeken worden in het parkeerbeleidsplan dat in nog opmaak is. Ik zou dit geen eigen circulatieplan voor de Matadiwijk willen noemen maar eerder maatregelen die de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in deze woonwijk verhogen”, klinkt het.




3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Johan Smets

    En iedereen maar zijn straat afsluiten. Ik vraag mij trouwens af waar dat sluipverkeer naartod gaat via de matadiwijk. Matadi afsluiten, brugberg afsluiten, paldn in de grensstraat, .... en enkel voor egoīsten die niet willdn delen in de gemeenschappelijke overlast die zij zelf mede veroorzaken.

  • Dominique Smeuninx

    Iedereen wil graag meer leefbaarheid en propere lucht in zijn straat Misschien moet ik tol vragen voor al de mensen die via mijn straat nu naar de matadi wijk rijden Er ontbreken nog camera’s in de wijk, dan zijn ze helemaal gerust en hun bezoekers kunnen gratis in het PVO park parkeren tussen de bomen Daar maakt het stadsbestuur al jaren geen probleem van

  • Willem Delrue

    Ondertussen blijft de Burchtstraat, waar het verkeersprobleem nog vele malen groter is, wachten op een door de vorige legislatuur beloofde knip. 10.000 wagens per dag, slechtste luchtkwaliteit in Leuven, dat kan men daar niet blijven slikken!