Nieuwe stap in Leuven Fietsstad: tweewielers binnenkort welkom op Professor Van Overstraetenplein

De stad Leuven zet een nieuwe stap om de fietsstad bij uitstek te worden in Vlaanderen. Van zodra de fietsspiraal opent, is fietsen toegestaan op het Professor Van Overstraetenplein. Momenteel is het plein tussen de fietsspiraal en het Provincieplein nog een voetgangerszone. “Deze aanpassing moet zorgen voor een vlotte fietsverbinding richting Tiensepoort”, zegt schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen).
De zone voor het Stadskantoor is binnenkort ook toegankelijk voor fietsers.
Vertommen De zone voor het Stadskantoor is binnenkort ook toegankelijk voor fietsers.

De stad Leuven toont steeds meer ambitie om uit te groeien tot een echte fietsstad. De voorbije jaren werd er al veel geïnvesteerd in extra fietsenstallingen maar bijvoorbeeld ook in fietsstraten. Leuven wil deze legislatuur nog fietsvriendelijker worden en zelfs uitgroeien tot een voorbeeld voor alle centrumsteden in Vlaanderen. “Het Leuvense stadsbestuur wil bij elke nieuwe verkeerssituatie optimaal rekening houden met zachte weggebruikers, namelijk voetgangers en fietsers. En het onderling respect tussen beide weggebruikers”, klinkt het ambitieus.

Schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen).
Vertommen Schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen).

Het openstellen voor fietsers zorgt bovendien voor een minder grote belasting van de kruising aan het KBC-bankkantoor op het Martelarenplein

Schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen)

Het nieuwe stadsbestuur heeft nog veel werk voor de boeg maar maakt stap voor stap wel werk van haar ambities. Een nieuw gegeven in dat verhaal is het openstellen van het Professor Van Overstraetenplein voor tweewielers. Dat is momenteel nog een voetgangerszone maar daar komt binnenkort verandering in. “Van zodra de fietsspiraal opent, zal het plein voor fietsers de meest logische route zijn om vanaf de fietsspiraal te fietsen naar de Tiensepoort. Het is dan ook wenselijk om het Professor Van Overstraetenplein vanaf dat moment toegankelijk te maken voor fietsers. Dit is niet alleen de kortste en meest directe route maar ook een bijzonderlijk aantrekkelijke route voor fietsers door het verkeersvrije karakter van het plein. Het openstellen van het plein voor fietsers zorgt bovendien voor een minder grote belasting van de kruising aan het KBC-bankkantoor op het Martelarenplein”, zegt David Dessers, schepen van Mobiliteit voor Groen.

Conflictsituaties

De stad Leuven is er zich van bewust dat conflictsituaties tussen zogenaamde zachte weggebruikers vermeden moeten worden gezien het stijgend aantal fietsers in Leuven. “In het najaar krijgt het plein een fietsloper die de gewenste route suggereert. We gaan erover waken dat er voldoende ruimte blijft voor de voetgangers zodat zij zich veilig en comfortabel kunnen verplaatsen. We zullen er nauwlettend op toezien dat fietsers op een hoffelijke manier de zone delen met voetgangers”, besluit schepen David Dessers.




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Mieke Peeters

    En waar moeten de voetgangers zich dan begeven?

  • Luc Soetaerts

    Ik zou eens willen weten welke verkeersborden schepen Dessers hiervoor voorziet. Als hij onderaan het verkeersbord ‘voetgangerszone’ de afbeelding van een fiets laat bijplakken, blijft het een voetgangerszone. De regels in een voetgangerszone zijn duidelijk. Het verkeer dient er stapvoets te gebeuren. Dus het zal GEEN ‘snelle’ verbinding worden. Maar fietser kennen de regels zelf niet.