Leuven en Lubbeek willen gouverneur als bemiddelaar in ‘grensconflict’ met Bierbeek

De stad Leuven en de gemeente Bierbeek hebben nog geen akkoord gevonden over de ANPR-camera die Bierbeek gaat plaatsen op de grens met Kessel-Lo. Schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen) wil in dialoog blijven en vraagt de gouverneur nu om op te treden als bemiddelaar. Ook de Lubbeekse burgemeester Theo Francken pleit voor bemiddeling.
De bewoners van de Panoramalaan hingen in het verleden al zwarte vlaggen uit tegen het vele sluipverkeer.
Foto Vertommen De bewoners van de Panoramalaan hingen in het verleden al zwarte vlaggen uit tegen het vele sluipverkeer.

De geplande ANPR-camera die Bierbeek sluipverkeer moet besparen, blijft de gemoederen beroeren in de omliggende gemeenten. De stad Leuven blijft zich verzetten tegen de eenzijdige beslissing van het Bierbeekse gemeentebestuur. CD&V-gemeenteraadslid Karin Brouwers is niet te spreken over de beslissing en eist actie vanuit de stad Leuven. “Dit kan simpelweg niet”, klinkt het. “De stad Leuven mag het hier niet bij laten. De perimeter is ook niet correct. Bijna heel Bierbeek zit erin maar slechts enkele straten in Kessel-Lo werden opgenomen.”

Juridisch dossier

Schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen) is het eens met CD&V maar houdt de deur nog open voor dialoog. “In dialoog gaan om een oplossing te zoeken voor dit grensconflict blijft de eerste optie in het dossier over de Panoramalaan. Ik vraag de provinciegouverneur om te bemiddelen in dit dossier. Maar als die optie niet lukt dan kan ik zeggen dat we nu al een juridisch dossier voorbereiden. Bovendien heeft Leuven ook nog de optie om zelf ANPR-camera’s te plaatsen in Kessel-Lo plaatsen om ervoor te zorgen de woonbuurten niet de dupe worden van het verhaal.” Ook de Lubbeekse burgemeester Theo Francken (N-VA) is voorstander van bemiddeling via de provinciegouverneur. “Ook Lubbeek vraagt bemiddeling in dit dossier. Ik heb daarvoor al de nodige stappen ondernomen”, aldus Theo Francken.

De gemeente Bierbeek laat nog weten dat er mogelijkheid is tot overleg over de perimeter. Wachten met de installatie van de ANPR-camera zou dan weer geen optie zijn voor het gemeentebestuur want door geplande werkzaamheden zou er verkeerschaos ontstaan. Wordt ongetwijfeld vervolgd…




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Guido Deville

    Johan Smets, u hebt misschien 30 jaar geleden gebouwd. De meeste huizen in de straat zijn wel degelijk nadien gebouwd. Ik ken de straten al langer dan 30 jaar en kom er elke dag. Ernstig blijven a.u.b. Nog een vraagje: rijdt u met uw auto ook niet in andere straten, waar dan vaak nog veel meer auto’s passeren dan ik uw straat? (Vb de Diestsesteenweg, de Tiensesteenweg, de ring rond Leuven, enz.? Iedereen moet nu eenmaal zijn deel van de verkeerslast dragen.

  • Wilfried Van den Bosch

    Als deze mensen geen doorgaand verkeer meer willen, dan moeten ze ook maar instaan voor het onderhoud van de weg, die wij dan niet meer mogen gebruiken, wij betalen toch verkeer elastin dacht ik, voor het gebruik van de wegen.

  • Johan Smets

    30 jaar geleden gebouwd en het was het laatste van deze verkaveling. Dus zever dat de meeste huizen minder dan 25 jaar oud zijn. Leuven heeft in het verleden geen overleg gepleegd met Bierbeek bij het afsluiten van straten en plaatsen van ANPR in Kessel-lo, Korbeek-lo enz. Dat het niet aan de gemeentegrens ligt maar verder is geen argument. De impact was immers voelbaar in Bierbeek en daarbuiten. En nu moord en brand schreeuwen ... hoe hypochriet kan je zijn Karin Brouwers !

  • François De Moor

    Als iedereen in zijn eigen straat geen auto's wilt,is morgen het fileleed gedaan. De bevolking wilt overal cameras,waardoor het leven onmogelijk wordt. Hier bij deze is een 20 tal huizen,die een hele samenleving in gevaar brengt.Er zijn zelfs eigenaars die denken,dat de straat van hem is.NB Sluipverkeer bestaat niet,en moet niet bestraft worden met boetes ,die enkel de gemeenten of steden ten goede komen.

  • Guido Deville

    De betrokken straten (de Koning Albertlaan en de Panoramalaan) vormen al tientallen jaren een belangrijke verbindingsweg tussen de Tiensesteenweg en de Diestsesteenweg. Het merendeel van de huizen is er minder dan 20 jaar oud, allemaal met 1 of 2 garages. Deze straten enkel toegankelijk maken voor hun bewoners en bezoekers is asociaal en slecht voor het milieu, want vele mensen zullen nu moeten omrijden langs Pellenberg of Leuven, waar het nu ‘s morgens en ‘s avonds al aanschuiven is.