Karin Brouwers (CD&V) wil ANPR-kwestie aanvechten bij gouverneur. “10.000 wagens extra voor Kessel-Lo!”

Vlaams parlementslid en Leuvens gemeenteraadslid Karin Brouwers (CD&V) is niet akkoord met de beslissing van de Bierbeekse gemeenteraad over ANPR-zone op de grens met Leuven. “Ik vind dat de stad Leuven deze beslissing moet aanvechten bij de gouverneur”, aldus Brouwers die vreest dat Kessel-Lo het risico loopt op 10.000 extra wagens.
De ANPR-kwestie verdeelt Leuven en Bierbeek. Leuven is niet blij met het Bierbeekse reglement.
Vertommen De ANPR-kwestie verdeelt Leuven en Bierbeek. Leuven is niet blij met het Bierbeekse reglement.

De stad Leuven betreurt de eenzijdige beslissing van de gemeente Bierbeek om een ANPR-camera te plaatsen in de Panoramalaan/Koning Albertlaan. Vanaf september zal verkeer zonder doorgangsvergunning op weekdagen tussen 7 en 9 uur en tussen 16 en 18 uur verboden zijn. Enkel personen die in een bepaalde perimeter wonen of er om een specifieke reden moeten passeren, kunnen een doorgangsvergunning aanvragen. De stad Leuven vreest voor toenemend sluipverkeer in Kessel-Lo tussen de Tiensesteenweg en de Diestsesteenweg en zal er naar eigen zeggen alles aan doen om te vermijden dat de Leuvenaars de dupe worden van deze eenzijdige beslissing van de gemeente Bierbeek.

Willekeurige perimeter

CD&V-gemeenteraadslid Karin Brouwers stelt nu voor om de beslissing aan te vechten bij de gouverneur. “De gemeenteraad van Bierbeek lijkt me niet bevoegd om uitspraken te doen over straten en hun inwoners van Leuven. De gemeenteraad van Leuven zou hierover een besluit moeten nemen. In elk geval is het reglement onvoldoende gemotiveerd en dus juridisch betwistbaar. De perimeter lijkt willekeurig te zijn getrokken. Straten in Kessel-Lo die veel dichter bij de camera gesitueerd zijn, zoals een groot stuk van het gebied tussen de Diestse- en Tiensesteenweg, worden niet opgenomen in de lijst terwijl verder gelegen straten in bijvoorbeeld Linden en Lovenjoel wel worden opgenomen.”

Of met andere woorden, ongeveer het bevolkingsaantal van Bierbeek wordt door Kessel-Lo gejaagd...

Karin Brouwers (CD&V)
Karin Brouwers (CD&V) komt op voor de inwoners van Kessel-Lo die meer verkeer dreigen te slikken door de Bierbeekse ANPR-perimeter.
Vertommen Karin Brouwers (CD&V) komt op voor de inwoners van Kessel-Lo die meer verkeer dreigen te slikken door de Bierbeekse ANPR-perimeter.

Brouwers vreest dat Kessel-Lo dagelijks zo’n 10.000 extra wagens te slikken zal krijgen. “De burgemeester van Bierbeek verklaarde dat de gemeenteraad de camera wil laten werken tijdens de grote werkzaamheden aan de Ganzendries in Pellenberg die meer dan een jaar zullen duren omdat hij vreest dat er dan nog 6.000 voertuigen per dag bij zullen komen op de Panoramalaan/Koning Albertlaan in Korbeek-Lo. Die moet nu al 4.000 wagens per dag slikken. Eigenlijk zegt de burgemeester dus dat Kessel-Lo tijdens de werkzaamheden 10.000 auto’s extra te slikken dreigt te krijgen…Dat verkeer zal naar de Diestsesteenweg gaan maar vooral de Koning Albertlaan en de Verenigingstraat/Grensstraat zullen overlast ondervinden terwijl die nu al oververzadigd zijn. Of met andere woorden, ongeveer het bevolkingsaantal van Bierbeek wordt door Kessel-Lo gejaagd...Je neemt dergelijke beslissing met grote gevolgen voor een buurgemeente simpelweg niet eenzijdig. Er bestaat sinds kort een vervoersregio waarbinnen knelpunten perfect in overleg kunnen worden aangepakt via het regionale mobiliteitsplan”, besluit Karin Brouwers.




6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Johan Smets

    Dat Keuven eerst hun eigen straten terug ontsluit, voordat ze zich gaan moeien in het beleic van een buurgemeente. In het verleden was er ook geen overleg toen Leuven maatregelen heeft genomen.

  • jos theys

    Leuven moet zijn mobiliteitsproblemen ZELF oplossen. Wie van de Diestsesteenweg naar de Tiense wil moet ofwel via de kop van Kessel lo wat een gigantische opstopping is, ofwel langs het grensstraatje via allerhande rondleidingen die overal overlast bezorgen. Bij werken en in de spits gaan Leuvenaars dus via andere gemeenten. Het moet stoppen met elk buurtcomité gelijk te geven en de lasten steeds maar te verschuiven naar het minste verzet. Gedeelde last halve last.

  • Fred Deweerdt

    Mijn steun krijgt Karin zeker ,als inwoner van Kessel-Lo kunnen we deze onzinnige beslissing van het gemeentebestuur van Bierbeek niet zo maar aan ons laten voorbijgaan

  • Emiel Vandeplas

    Geachte Mevrouw Brouwers, Stad Leuven vertikt het al jaren om enige oplossing te zoeken voor de verkeer Leuven-Kessel-Lo. Zelfs bestaan er toegangspoortjes in bepaalde straten, waarbij evenzeer particulieren een eigendomsrecht hebben op openbaar onderhouden straten. Wat zou u doen als Bierbeek evenzeer doorgaand verkeer van meer dan 3,5t zou verbieden op de Bierbeekstraat. Mevrouw, veeg eerst voor uw eigen deur in plaats van de heel oude hete aardappel steeds door te schuiven.

  • Vicky Leentjes

    Hoe kunnen er nu 10.000 wagens extra via Kessel-Lo rijden, er rijden er zoveel nog niet door de Koning Albertlaan per dag... Bovendien sluit Leuven al jaren straten af zonder overleg met buurgemeenten... Bierbeek is jaren vragende partij geweest om samen in overleg te gaan...