Het gaat goed met de Leuvense handel en binnenkort gaat het nog veel beter: 10 nieuwe maatregelen waaronder shuttlebusjes aan de Vaartkom

Handelaarsorganisatie Liefst Leuven liet recentelijk optekenen dat het goed gaat met de Leuvense handel en dat blijkt nu ook uit cijfers die schepen Els Van Hoof (CD&V) zopas voorstelde. Leuven staat fier in de top vier van de grote shoppingsteden in Vlaanderen en met 10 nieuwe initiatieven heeft Leuven het potentieel om uit te groeien tot de beste shoppingstad van het land.
Op de Bondgenotenlaan krijgen voetgangers en fietsers zes zaterdagen per jaar vrij spel.
Vertommen Op de Bondgenotenlaan krijgen voetgangers en fietsers zes zaterdagen per jaar vrij spel.

Het nieuwe Leuvense schepencollege heeft meer dan één oog voor handel. Logisch ook want de middenstand is een onuitputtelijke bron van beleving in Leuven. Zopas liet handelaarsorganisatie nog optekenen dat het goed gaat met de Leuvense handel en die stelling wordt nu ook gestaafd door de cijfers die schepen Els Van Hoof (CD&V) zopas voorstelde op het stadskantoor. “Ik geef een aantal ‘factchecks’ mee die de handel en de horeca aanbelangen”, klinkt het. “De prijzen van de ondergrondse parkings die in handen zijn van de privé zijn eerder dan wel hoger in vergelijking met andere centrumsteden. De prijzen voor bovengronds parkeren lopen gelijk met andere steden.”

We gaan op zaterdagen shuttlebusjes inzetten van parking Vaartkom naar het centrum

Schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen)

Schepen David Dessers (Groen) komt ook met goed nieuws. “We gaan parking Vaartkom een boost geven”, aldus de schepen van Mobiliteit die naar eigen zeggen blij is met de gesprekken tussen Liefst Leuven en het stadsbestuur. “We gaan op zaterdagen shuttlebusjes inzetten van parking Vaartkom naar het centrum en we onderzoeken ook de mogelijkheden op vrijdagen. Er komen ook deelfietsen aan parking Vaartkom. Verder willen we via mobiele borden alle bezoekers zo goed mogelijk begeleiden in onze stad. De juiste informatie op het juiste moment met bereikbaarheid als uitgangspunt.”

De beperkte leegstand is een gevolg van veranderingen in de markt zoals de bankencrisis en de e-commerce

Schepen van Handel Els Van Hoof (CD&V)

Nog meer goed nieuws is dat de Bondgenotenlaan –waar de leegstand nog binnen de perken blijft in vergelijking met andere centrumsteden- zes zaterdagen auto- en busvrij wordt gemaakt. “Leuven behoort tot de vier grootste shoppingsteden in Vlaanderen”, verduidelijkt Els Van Hoof. “De beperkte leegstand is een gevolg van veranderingen in de markt zoals de bankencrisis en de e-commerce. Dat heeft vooral gevolgen voor ketens maar toch zit Leuven nog ver onder het Vlaamse en nationale gemiddelde. Enkel Brugge doet beter. In de benedenstad is de leegstand zelfs verwaarloosbaar klein. Ook qua passage zit het goed in de Leuvense winkelstraten. In de Bondgenotenlaan is het wel zo dat de straat te groot is geworden om ze volledig blijven op te vullen met winkels. Daarom gaan we in de toekomst voor een gezonde mix van winkels, kantoren, vrije beroepen en dienstverleners. De leegstandtaks maken we progressief en we laten minder vrijstellingen toe. Ook niet onbelangrijk is de ‘inrichtingspremie’ die we invoeren om leegstaande panden sneller instapklaar te maken voor een nieuwe activiteit. Voorwaarde is uiteraard wel dat de verhuurprijs daardoor niet de hoogte ingaat. Dit zijn slechts de initiatieven op korte termijn maar ook op langere termijn geven we vanuit de stad de Leuvense handel extra injecties.” Conclusie? Er staat de Leuvense handel een gouden tijd te wachten en al zeker als de campagne ‘Koop lokaal’ de consument kan overtuigen om de e-commerce minstens af en toe links te laten liggen ten voordele van een “echte Leuvense beleving”.




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marc De Vos

    Leuven heeft te laat op betaalbare parkings ingezet en deze inhaalbeweging gaat niet veel opbrengen vrees ik.

  • Raoul Hoylaerts

    zo inneens dan,3 weken geleden ging het over teveel leegstaande panden.als het zo goed gaat,waarom komen er dan kantoren ipv winkels.parking duur.bus?3€/manx4=12€ heen,+ 12€ terug=24€.levensgevaarlijke fietsers die aan alle reglementen hun laars lappen en beschermd worden als een bedreigde diersoort.

  • Paul GENIE

    Een levende stad moet niet bemoederd worden door de Overheid die denkt dat enkele kraampjes met vervallen en oudmodische spullen in een autovrije straat de handel zal doen heropleven . De Leuvenaars zijn het aanmatigend gedrag van de fietsers meer dan beu. Verleden week in de Bondgenotenlaan aan een oversteekplaats door een fietserterrorist bijna omver gereden . Waarom moeten fietsers geen enkele vorm van belasting dragen ? Waarom parkingtaks voor de automobilist en niet voor de fietser ?

  • Nora Beyens

    Denkt men in Leuven ook eens aan mensen die niet (meer )kunnen fietsen en mensen die moeilijk op die busjes geraken zoals anders validen of sommige senioren ? Probeer maar eens met een rollator op de bus te geraken of met een rolstoel .Een suggestie :fietstaxi's met behulpzame en voorzichtige bestuurders bv. Ook deze mensen kunnen bijdragen aan een bloeiende handel.

  • Wannes Derwevers

    Het gaat zo goed in Leuven, zodat gevestigde waarden als Mafrans er de brui aan geven. Als je een dagje gaat winkelen in Leuven, ben je al gauw € 20 à € 30 kwijt aan parking. Vroeger kon je van 's morgens over de koppen lopen op een zaterdag. Een enorm verschil met de huidige situatie. Geef mij maar de winkels buiten de steden of gewoon, heel gemakkelijk en veel goedkoper..de online-shops.