Heraanleg fietspad KBC-kantoor: einde van burgerlijke ongehoorzaamheid of nieuw hoofdstuk in soap?

Vanaf deze week werkt de stad Leuven –alweer- aan het fietspad ter hoogte van het KBC-kantoor op het Martelarenplein. De werkzaamheden duren tot eind augustus en zouden een definitief einde moeten maken aan autobestuurders die ‘wild’ parkeren om iemand af te zetten of op te halen. Blijft de vraag: gaat het deze keer lukken of blijft de burgerlijke ongehoorzaamheid de bovenhand halen?
De huidige situatie aan het KBC-kantoor is onvoldoende veilig voor zwakke weggebruikers.
Vertommen De huidige situatie aan het KBC-kantoor is onvoldoende veilig voor zwakke weggebruikers.

Autobestuurders die even halt houden ter hoogte van het KBC-kantoor aan het Leuvense station om snel iemand op te pikken of af te zetten…iedereen heeft het al herhaaldelijk gezien of meegemaakt. Toch brengt die stevig ingeburgerde praktijk vaker dan geregeld problemen met zich mee zoals bijvoorbeeld busverkeer dat geblokkeerd geraakt met luid getoeter tot gevolg. Ook voor fietsers was de situatie bij momenten bijzonder gevaarlijk omdat wagens soms schaamteloos op het fietspad parkeren.

Blokkenconstructie

Al sinds 2017 is de stad Leuven de problematische situatie meer dan beu en wordt er –helaas vruchteloos- werk gemaakt van maatregelen. Zo werd er eind oktober 2017 betere signalisatie aangebracht voor de Kiss&Ride-zone in Parking NMBS aan de Martelarenlaan in Kessel-Lo, nota bene op kosten van de stad Leuven terwijl eigenlijk de NMBS de rekening had moeten betalen. “We hebben herhaaldelijk aangedrongen maar doen het nu gewoon zelf”, liet toenmalig schepen Dirk Robbeets (sp.a) optekenen. De stad Leuven maakte ook werk van acht Kiss&Ride-plaatsen voor het Stadskantoor, al sneuvelden daarvoor wel een aantal Shop&Go-plaatsen. Eerder in 2017 probeerde de stad Leuven de hardnekkige wildparkeerders al op andere gedachten te brengen met een blokkenconstructie maar dat initiatief werd vroegtijdig opgedoekt. De stad broedde ook op plannen om de zone heraan te leggen zodat de veiligheid van fietsers en voetgangers gevoelig verbeterd zou worden maar ondanks alle genomen initiatieven bleef de burgerlijke gehoorzaamheid de bovenhand halen.

Passerelle

Groen kwam voor de verkiezingen van oktober 2018 nog met een opmerkelijk voorstel. Gemeenteraadslid Toon Toelen lanceerde het plan om een ‘passerelle’ te maken over de Oostertunnel nadat zijn partij de nieuwe inrichting zonder pardon had gebuisd. Het stadsbestuur –toen nog sp.a en CD&V zonder Groen- liet meteen verstaan dat tunnels of brugjes geen optie zouden zijn wegens de hoge kostprijs.

Schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen).
Vertommen Schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen).

De afscheiding tussen de rijbaan en het fietspad wordt duidelijker zodat auto’s niet meer kunnen stationeren op het fietspad

Schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen)

Het werd dus het ontwerp dat op de tafel lag en dat wordt de komende maand uitgevoerd. “De afscheiding tussen rijbaan en fietspad wordt duidelijker zodat auto’s niet meer kunnen stationeren op het fietspad. Om de doorstroming van fietsers en voetgangers te verbeteren, werken we de niveauverschillen tussen de verschillende soorten verhardingen weg”, zegt David Dessers (Groen), schepen van Mobiliteit. De stad brengt ook wegmarkeringen aan om de fietsstromen te verduidelijken. “Zo wordt de weg naar de ondergrondse fietsenstalling onder het stadskantoor beter aangeduid. Met deze aanpassingen wordt de situatie beter leesbaar voor alle weggebruikers”, besluit Dirk Vansina (CD&V), schepen van Openbare Werken. Ook op het einde van de Maria Theresiastraat past de stad de verkeerssituatie aan. Daar komen haaientanden. Zo moet verkeer dat uit de Maria Theresiastraat komt in de toekomst voorrang verlenen aan onder meer fietsers die van het Martelarenplein richting de Tiensepoort rijden.

Omleidingen

Nog dit: tijdens de werken kunnen fietsers en voetgangers de werfzone passeren maar kunnen auto’s de U-bocht ter hoogte van het KBC-kantoor niet meer maken om terug te draaien naar de binnenring of naar de Tiensepoort. De Oostertunnel onder het Martelarenplein en parking De Bond blijven bereikbaar. Ook de ingang van de fietsenstalling onder het stadskantoor en de bromfietsenparking voor het stadskantoor blijven bereikbaar. De acht kiss&rideparkings voor het stadskantoor zijn niet bereikbaar en worden vervangen door vier tijdelijke plaatsen op het einde van de Maria Theresiastraat.




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Chris Van Leuven

    Dit wordt een soap met bijna dezelfde proporties als de fameuze fietsspiraal, die nog steeds niet klaar is!!!

  • guido mertens

    Misschien eerst eens de fietsstrook aan het Provinciehuis aanpakken. Alle tegels liggen er los en van de aangebrachte verlichting in de grond brand er geen enkele lamp meer. 's Avonds is het een zwart gat. Dit is al jaren zo.

  • Jeff Nys

    Ze kunnen nooit iets van de eerste keer goed doen! Maar ja wij zullen wel betalen he ! Misschien nog eens een studie doen door een bevriend kantoor? Het ma wat kosten , he! Hoe lang wachten we al op de fietsspiraal!? De erfenis van de corrupte ex openbare werkenschepen Robeets is nog groot !

  • Jos Dupont

    Tja als je liever grote Verharde lege pleinen ziet , met hier en daar een bankje en veel paaltjes is er geen plaats meer voor een logische infrastructuur ten dienste van de burger en economie.

  • Owen Degrave

    Allereerst moet je een verschil maken met parkeren en stilstaan want volgens het bord E1 die daar staat (rond bord met rode rand en 1 streep door) mag je daar als bestuurder stilstaan (dus iemand laten uit- of instappen, iets laden of lossen) maar niet parkeren (dus parkeerverbod) dus eigenlijk mag je daar stilstaan volgens de wet. Dus een goedkope oplossing is om het juiste bord daar te zetten, namelijk E3 (rond bord met rode rand en een kruis) dan zijn beide verboden om te doen.