Heraanleg fietspad KBC-kantoor: einde van burgerlijke ongehoorzaamheid of nieuw hoofdstuk in soap?

Vanaf deze week werkt de stad Leuven –alweer- aan het fietspad ter hoogte van het KBC-kantoor op het Martelarenplein. De werkzaamheden duren tot eind augustus en zouden een definitief einde moeten maken aan autobestuurders die ‘wild’ parkeren om iemand af te zetten of op te halen. Blijft de vraag: gaat het deze keer lukken of blijft de burgerlijke ongehoorzaamheid de bovenhand halen?
De huidige situatie aan het KBC-kantoor is onvoldoende veilig voor zwakke weggebruikers.
Vertommen De huidige situatie aan het KBC-kantoor is onvoldoende veilig voor zwakke weggebruikers.

Autobestuurders die even halt houden ter hoogte van het KBC-kantoor aan het Leuvense station om snel iemand op te pikken of af te zetten…iedereen heeft het al herhaaldelijk gezien of meegemaakt. Toch brengt die stevig ingeburgerde praktijk vaker dan geregeld problemen met zich mee zoals bijvoorbeeld busverkeer dat geblokkeerd geraakt met luid getoeter tot gevolg. Ook voor fietsers was de situatie bij momenten bijzonder gevaarlijk omdat wagens soms schaamteloos op het fietspad parkeren.

Blokkenconstructie

Al sinds 2017 is de stad Leuven de problematische situatie meer dan beu en wordt er –helaas vruchteloos- werk gemaakt van maatregelen. Zo werd er eind oktober 2017 betere signalisatie aangebracht voor de Kiss&Ride-zone in Parking NMBS aan de Martelarenlaan in Kessel-Lo, nota bene op kosten van de stad Leuven terwijl eigenlijk de NMBS de rekening had moeten betalen. “We hebben herhaaldelijk aangedrongen maar doen het nu gewoon zelf”, liet toenmalig schepen Dirk Robbeets (sp.a) optekenen. De stad Leuven maakte ook werk van acht Kiss&Ride-plaatsen voor het Stadskantoor, al sneuvelden daarvoor wel een aantal Shop&Go-plaatsen. Eerder in 2017 probeerde de stad Leuven de hardnekkige wildparkeerders al op andere gedachten te brengen met een blokkenconstructie maar dat initiatief werd vroegtijdig opgedoekt. De stad broedde ook op plannen om de zone heraan te leggen zodat de veiligheid van fietsers en voetgangers gevoelig verbeterd zou worden maar ondanks alle genomen initiatieven bleef de burgerlijke gehoorzaamheid de bovenhand halen.

Passerelle

Groen kwam voor de verkiezingen van oktober 2018 nog met een opmerkelijk voorstel. Gemeenteraadslid Toon Toelen lanceerde het plan om een ‘passerelle’ te maken over de Oostertunnel nadat zijn partij de nieuwe inrichting zonder pardon had gebuisd. Het stadsbestuur –toen nog sp.a en CD&V zonder Groen- liet meteen verstaan dat tunnels of brugjes geen optie zouden zijn wegens de hoge kostprijs.

Schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen).
Vertommen Schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen).

De afscheiding tussen de rijbaan en het fietspad wordt duidelijker zodat auto’s niet meer kunnen stationeren op het fietspad

Schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen)

Het werd dus het ontwerp dat op de tafel lag en dat wordt de komende maand uitgevoerd. “De afscheiding tussen rijbaan en fietspad wordt duidelijker zodat auto’s niet meer kunnen stationeren op het fietspad. Om de doorstroming van fietsers en voetgangers te verbeteren, werken we de niveauverschillen tussen de verschillende soorten verhardingen weg”, zegt David Dessers (Groen), schepen van Mobiliteit. De stad brengt ook wegmarkeringen aan om de fietsstromen te verduidelijken. “Zo wordt de weg naar de ondergrondse fietsenstalling onder het stadskantoor beter aangeduid. Met deze aanpassingen wordt de situatie beter leesbaar voor alle weggebruikers”, besluit Dirk Vansina (CD&V), schepen van Openbare Werken. Ook op het einde van de Maria Theresiastraat past de stad de verkeerssituatie aan. Daar komen haaientanden. Zo moet verkeer dat uit de Maria Theresiastraat komt in de toekomst voorrang verlenen aan onder meer fietsers die van het Martelarenplein richting de Tiensepoort rijden.

Omleidingen

Nog dit: tijdens de werken kunnen fietsers en voetgangers de werfzone passeren maar kunnen auto’s de U-bocht ter hoogte van het KBC-kantoor niet meer maken om terug te draaien naar de binnenring of naar de Tiensepoort. De Oostertunnel onder het Martelarenplein en parking De Bond blijven bereikbaar. Ook de ingang van de fietsenstalling onder het stadskantoor en de bromfietsenparking voor het stadskantoor blijven bereikbaar. De acht kiss&rideparkings voor het stadskantoor zijn niet bereikbaar en worden vervangen door vier tijdelijke plaatsen op het einde van de Maria Theresiastraat.




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.