De volgende in de rij: ook Lilas Mode sluit na 107 jaar ‘door circulatieplan en e-commerce’

Annette en Martine Delfosse van Lilas Mode moeten de deuren sluiten na 107 jaar.
De Prycker Annette en Martine Delfosse van Lilas Mode moeten de deuren sluiten na 107 jaar.

Ze vallen als vliegen: de Leuvense zaken die de deuren moeten sluiten. Het omstreden circulatieplan wordt vaak als boosdoener genoemd en ook nu is dat niet anders. “Het circulatieplan heeft voor minder mobiliteit van de klanten naar de winkel toe gezorgd. Maar ook de opgang van de e-commerce, de evolutie van de Tiensestraat naar een horecastraat en het feit dat wij (min of meer) op pensioengerechtigde leeftijd zijn, hebben voor deze beslissing gezorgd”, zeggen Annette (58) en Martine Delfosse (56) van Lilas Mode.

Annette en Martine Delfosse van Lilas Mode moeten de deuren sluiten na 107 jaar.
De Prycker Annette en Martine Delfosse van Lilas Mode moeten de deuren sluiten na 107 jaar.

Leuven: eeuwenoud, springlevend. Dit motto wordt vaak gebruikt voor Leuven, maar gaat duidelijk niet op voor de handel. Na 107 jaar sluit Lilas Mode, een vaste waarde in dameskleding. “Wij moeten steeds meer moeite doen om hetzelfde resultaat te bereiken. Wij hebben altijd graag in de Tiensestraat gewerkt: het is een prachtstraat en we willen geen negatief beeld ophangen. Maar de feiten zijn er: de mensen geraken minder eenvoudig op hun bestemming. Sinds enige tijd gaat het minder en dan is het beter om te stoppen vooraleer we op een absoluut dieptepunt zitten”, vertelt Annette. Er zal een totale stopzettingsuitverkoop plaatsvinden vanaf dinsdag 30 april.

Au Lilas

De kledingzaak ‘Au Lilas’ opende de deuren in 1912 en was vanaf de start een vaste waarde in Leuven als het om feest-, stads- en rouwkleding ging. Ze werd opgericht door Julia Fobelets en achteraf verdergezet door Fréderic Delfosse en Josephine Van Goolen. In 1993 werd de zaak overgenomen door de kleindochters Annette en Martine Delfosse. Toen onderging de zaak een facelift en naamsverandering tot Lilas Mode. Dit resulteerde in een bloeiende zaak die dameskleding aanbiedt met een verjongde klassieke stijl. “In het aanbod zijn de maten 36 tot 52 aanwezig. Dat betekent dat er topmode is voor elke vrouw. Ons aanbod richt zich voornamelijk naar vrouwen tussen 35 en 99 jaar. Zij vinden in de rekken zowel casual, classic alsook trendy kledij. Wij kleden elke vrouw in de persoonlijke stijl die zij wenst en maken deze outfit uniek met bijhorende accessoires. Kortom: kleding geschikt voor vrije tijd en ook voor speciale gelegenheden”, zo vertelt Annette. Des te meer pijn doet het om afscheid te moeten nemen, na drie generaties. “Jammer, maar het is zo. Natuurlijk is 107 jaar een hele tijd, maar we hebben het altijd graag gedaan. Dat is erg belangrijk voor ons. In een zwart gat zullen we binnenkort niet vallen”, zo stelt Annette gerust. De uitverkoop start dinsdag en loopt tot half juli.

En zo blijft er discussie over het circulatieplan en de invloed op de Leuvense handel. “De Leuvense handel stelt het vrij goed, dank u”. Met die woorden reageert Liefst Leuven midden april op de recente sluitingen van handels- en horecazaken. “De indruk is ontstaan dat de handel op instorten staat, maar niets is minder waar. Het zal velen verbazen, maar de bereikbaarheid van Leuven is weinig tot niets veranderd door het circulatieplan”, zegt voorzitter Marc Van de Velde.

Handelschepen Els Van Hoof (CD&V) wil de mensen bewust maken van het belang om lokaal te kopen en niet via e-commerce. “Online shoppen slaat overal diepe gaten in het retailweefsel. Leuven is daar helaas geen uitzondering op. Of zoals Vital Mafrans (na zijn aangekondigde sluiting) het zopas nog verwoordde: ‘In een sector met hoge vaste kosten is het moeilijk om als retailer op te boksen tegen de e-tailers die 24/24 uur bereikbaar zijn en als maar groter en sterker worden.’ Het is goed dat de stad Leuven een campagne zal lanceren om de consument erop te wijzen dat e-commerce ook nadelen heeft”, aldus Van de Velde.




8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • François De Moor

    Niet gezellig in Leuven,om te winkelen.Veel fietsers die denken overal voorrang te hebben.Ik ga liever naar een winkelcentrum,daar kunt ge winkelen zonder zorgen.

  • Marc De Vos

    De politiek moet de verantwoordelijk nemen van deze problemen. Ze blijven zichzelf op de borst kloppen terwijl de cijfers negatief zijn.

  • Roger Debaus

    Een mol ziet nog beter dan het Leuvens stadsbestuur. Circulatie plan!

  • Jos Dupont

    E- commerce is de schuldige , dikke zever , ik zie en pas wat ik koop . Nee politiekers hebben altijd gelijk , en achter deze politiekers komen er weer andere die ook weer gelijk hebben , de fieling met de gewone burger is weg !

  • Raoul Hoylaerts

    als het stadsbestuur denkt van Leuven'springlevend'te houden met fietsers,studenten en asielzoekers gaan ze nog ogen trekken.