Brusselsestraat is eindelijk veiliger: “Wegversmallingen remmen snelheid af”

Een lijnbus rijdt door de Brusselsestraat in Leuven. Dit beeld suggereert op geen enkele manier dat deze chauffeur te snel zou rijden.
Foto Vertommen Een lijnbus rijdt door de Brusselsestraat in Leuven. Dit beeld suggereert op geen enkele manier dat deze chauffeur te snel zou rijden.
De bewoners van de Bruselsestraat maken zich al geruime tijd zorgen over de veiligheid in hun straat. Het stadsbestuur beloofde maatregelen en komt die belofte nu na. “De asverschuiving en de wegversmallingen moeten de snelheid afremmen. Er kwam ook een extra aanduiding voor de zone 30”, zegt schepen van Openbare Werken Dirk Vansina (CD&V).

De Brusselsestraat is al een hele tijd een zorgenkind. In de eerste plaats voor de bewoners maar ook voor het stadsbestuur. Twee weken geleden luidde actiecomité S.O.S. Brusselsestraat nog de alarmbel over hardrijders. Het actiecomité deed dat naar aanleiding van Telraam, een burgerinitiatief dat verkeerstellingen doet om te komen tot een veilige mobiliteit. “Uit de tellingen bleek dat 40 % van de wagens te snel rijdt in de zone 30”, liet Liesbet D’huys optekenen. “Dat probleem kaarten we al jaren aan maar het leidde niet tot ingrijpende snelheidsremmende maatregelen. Ouders durven hier hun kinderen niet of met veel moeite alleen te laten fietsen. Nochtans is de Brusselsestraat ingekleurd als lokale fietsroute. Werkelijk alles is toegelaten in deze zone 30. Sporadisch houdt de verkeerspolitie een flitsactie maar ook niet meer dan dat. Onlangs werd hier haast per toeval een snelheidsduivel onderschept die 100 km/u reed.”

De aannemer had op twee dagen werk gerekend maar klaarde de klus in één dag

Schepen van Openbare Werken Dirk Vansina (CD&V)
Schepen Dirk Vansina geeft het goede voorbeeld in de Mechelsestraat. Ook daar wordt er gewerkt aan meer verkeersveiligheid.
vertommen Schepen Dirk Vansina geeft het goede voorbeeld in de Mechelsestraat. Ook daar wordt er gewerkt aan meer verkeersveiligheid.

Liesbet D’huys van actiecomité S.O.S. Brusselsestraat vreesde dat de alarmerende resultaten van Telraam geen zoden aan de dijk zouden leggen maar het Leuvense stadsbestuur ondernam ondertussen wel actie. “Zopas werden de tijdelijke wegmarkeringen aangebracht”, zegt schepen van Openbare Werken Dirk Vansina (CD&V). “De aannemer had op twee dagen werk gerekend maar klaarde de klus in één dag. De belijning in de Brusselsestraat werd volledig afgewerkt. De asverschuiving en de wegversmallingen moeten de snelheid afremmen. Er kwam ook een extra aanduiding ‘Zone 30' aan de Blauwe Hoek om nog maar eens duidelijk te maken dat de maximumsnelheid 30 km/uur bedraagt. Deze tijdelijke aanpassingen kwamen er in overleg met de buurt en de Sint-Jansschool Leuven, in afwachting van de definitieve heraanleg. Die komt er na de werkzaamheden aan de Mgr. Van Waeyenberghlaan.”

In het verleden werd er al vaak geprotesteerd tegen de snelheidsovertredingen in de  Brusselsestraat.
Vertommen In het verleden werd er al vaak geprotesteerd tegen de snelheidsovertredingen in de Brusselsestraat.

Definitieve heraanleg

Er is overigens nog meer goed nieuws voor de verkeersveiligheid in de buurt. Ook in de Kapucijnenvoer zullen gelijkaardige tijdelijke wegmarkeringen aangebracht worden. “Meer concreet gaat het over het deel Brusselstraat–Janseniusstraat”, geeft schepen Vansina mee. “Ook daar werd het voorstel van de studiedienst Wegen voor de tijdelijke herinrichting aan de buurt voorgelegd. We plannen een definitieve heraanleg met een nieuwe riolering, een herstel van de Voerkoker en een nieuw wegdek. Omwille van de werkzaamheden aan de Biezenstraat en de Van Wayenberglaan zal de definitieve heraanleg ook daar pas in een latere fase kunnen plaatsvinden. In afwachting daarvan wilde ik als schepen van Openbare Werken toch al een tijdelijke inspanning doen want verkeersveiligheid is een prioriteit in Leuven.”




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Owen Degrave

    Dus dat is de redenen dat de brusselsestraat in de week voor een dag afgesloten was voor het verkeer richting centrum. Moet men dat niet vooraf aangeven (dat de straat wordt afgesloten) want een de brusselsepoort was het chaos (auto die in een keer niet rechtdoor meer mochten keken verbaast naar het plakkaat)