Bommetje onder Leuvense middenstand: Kookhuys Mafrans sluit na meer dan 100 jaar de deuren… “De klant keert steeds gemakkelijker de stad de rug toe!”

De Leuvense middenstand is in diepe rouw want Kookhuys Mafrans in de Diestsestraat sluit voorgoed de deuren. Na meer dan 100 jaar is het einde verhaal voor de familiezaak die drie generaties lang garant stond voor kwaliteit en topservice. “Als lokale handelaar vecht je niet meer met gelijke wapens tegen de ‘e-tailers’. We stellen ook vast dat de klant gemakkelijker de stad de rug toekeert. De bezoekersaantallen liegen er niet om!”
De vier broers van Kookhuys Mafrans zijn toe aan welverdiende rust. Na de totale uitverkoop sluit de zaak voorgoed de deuren.
Foto Vertommen De vier broers van Kookhuys Mafrans zijn toe aan welverdiende rust. Na de totale uitverkoop sluit de zaak voorgoed de deuren.

Keren we even terug naar juni 2015…Kookhuys Mafrans blaast dat jaar 100 kaarsjes uit en mag die verjaardag vieren met een officiële ontvangst in het stadhuis van Leuven. Voormalig en huidige schepen van Handel Els Van Hoof (CD&V) laat er het volgende optekenen: “Hun belevingswinkel is een ‘hotspot’ in de Diestsestraat en geniet zelfs internationale faam na het winnen van de ‘Global Innovator Award’ in Chicago. De neus voor innovatie van de vier zaakvoerders Philippe, Vital, Louis en Ferdinand is ongeëvenaard.” Schepen Carl Devlies had eveneens niets dan lof voor Kookhuys Mafrans op die feestelijke gelegenheid. “Kookhuys Mafrans is hét voorbeeld van hoe een beleefwinkel hoort te zijn. Kortom, Kookhuys Mafrans is een vaste waarde in Leuven. Op naar de volgende 100 jaar!”

Kookhuys Mafrans werd officieel ontvangen op het stadhuis naar aanleiding van de 100ste verjaardag van de zaak.
Vertommen Kookhuys Mafrans werd officieel ontvangen op het stadhuis naar aanleiding van de 100ste verjaardag van de zaak.

De neus voor innovatie van Philippe, Vital, Louis en Ferdinand is ongeëvenaard!

Voormalig en huidig schepen van Handel Els Van Hoof (CD&V) in 2015 toen Kookhuys Mafrans 100 kaarsjes mocht uitblazen

Het bleken helaas geen profetische woorden want Kookhuys Mafrans sluit binnenkort de deuren. Vanaf 1 april doet de gewaardeerde zaak van de broers Philippe, Vital, Louis en Ferdinand nog een uitverkoop en daarna sluit de zaak voorgoed. De Leuvense middenstand verliest met de nakende sluiting geen vaste waarde maar eerder een echt monument. Sinds 1915 is de naam Mafrans synoniem voor een kwaliteit en klantgerichtheid volgens de regels van de kunst. Of ook: vakmanschap in het kwadraat. Conclusie: de spoeling wordt alweer een beetje dunner in shoppingstad Leuven. Handelaarsorganisatie Liefst Leuven kwam recent nog aandraven met de eerder donkere terminologie ‘retail apocalypse’ en na de vele eerdere sluitingen van traditionele familiezaken is die nachtmerrie helaas weer iets dichterbij gekomen.

Kookhuys Mafrans is een begrip in de Leuvense Diestsestraat en ver daarbuiten.
Vertommen Kookhuys Mafrans is een begrip in de Leuvense Diestsestraat en ver daarbuiten.

Te veel andere kanalen

Blijft de vraag: waarom geven de vier broers Mafrans er de brui aan? “We zijn toe aan welverdiende rust maar we trekken met enige weemoed een streep onder dit hoofdstuk”, zegt Vital Mafrans. “Het is niet gebruikelijk dat een goed draaiende zaak zomaar de deuren sluit. Maar er nog een paar jaar bovenop doen was voor ons te veel in deze zeer snel veranderende tijden. We zijn in een tijdperk gekomen waarin de klant steeds meer andere kanalen heeft om tot de aankoop van een product over te gaan. De expertise van de vakman krijgt minder waarde en men laat de kwaliteit al eens achterwege ten voordele van de prijs. Als lokale handelaar vecht je niet meer met gelijke wapens. Het kan immers allemaal goedkoper zonder winkel, zonder stock, zonder personeel en met robots in opslagplaatsen tot ver in het buitenland. In een sector met hoge vaste kosten is het moeilijk om als retailer op te boksen tegen de ‘e-tailers’ die 24/24 uur bereikbaar zijn en alsmaar groter en sterker worden.”

Vital Mafrans.
Vertommen Vital Mafrans.

Er nog een paar jaar bovenop doen was voor ons te veel in deze zeer snel veranderende tijden

Vital Mafrans

De gebroeders Mafrans stellen naar eigen zeggen ook met veel spijt vast dat de klanten minder vaak naar de stad komen om te winkelen. “We stellen inderdaad vast dat de klant gemakkelijker de stad de rug toekeert. De bezoekersaantallen liegen er niet om. Aandacht voor klanten- en goederenverkeer en voor een klantvriendelijk en toegankelijk centrum zijn belangrijke factoren voor de handelaars. Kookhuys Mafrans blijft geloven in de overlevingskansen van de lokale handelaar die kennis en service biedt maar in dit digitale tijdperk zal door de overheid ook geïnvesteerd moeten worden in een functionele stadsinfrastructuur die het winkelen voor klanten gemakkelijker maakt. Wie de bekende persoonlijke koopervaring en het vakkundig advies nog een laatste maal wil ervaren, is de komende maanden zeer welkom in Kookhuys Mafrans tijdens de totale uitverkoop. Daarna trekken we met enige weemoed een streep onder het verhaal.”

Vital, Ferdinand, Louis en Philippe hebben een prachtig winkelverhaal geschreven maar met de totale uitverkoop is het laatste hoofdstuk begonnen.
Vertommen Vital, Ferdinand, Louis en Philippe hebben een prachtig winkelverhaal geschreven maar met de totale uitverkoop is het laatste hoofdstuk begonnen.



45 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • LOE DE JAEGHERE

    Leuven verandert ook drastisch. Mijn eigen dochters durven er met moeite nog naartoe, laat staan 's avonds ...

  • Francois stras

    Carla Van Geel >>> inderdaad en zeker voor gepensioneerden ! ik ben ook op pensioen ,gisteren namiddag naar de Carrefour geweest in Brugge Bpark , als je ziet hoe weinig mensen er winkelen , ja dan zie je dat het helemaal niet goed gaat , de koopkracht is er niet meer Carla.

  • Vera Bres

    volgens mij zijn er een paar oorzaken ...dure locatie , duur personeel ...natuurlijk is het logisch dat kwaliteit meer geld kost ...maar de mensen moeten het wel kunnen betalen ! en jammer genoeg kan dat voor meel mensen niet meer en ja dan stopt het .Ikzelf koop ook meer op internet , winkels in steden zijn duur en parkeren een groot probleem .

  • Carla Van Geel

    Kwaliteit kost meer en dat is logisch, maar als de koopkracht niet meer evenredig is met die kwaliteit is het “ook” logisch dat het huis moet sluiten.

  • Paul GENIE

    Doe zo verder Leuven ! Nog een ietsje verder en wij hebben alleen nog maar straten waar het gras welig kan tieren !!! Maar een dode stad is alles behalve gezellig . Verbieden, ordoneren, controleren, reglementeren, bestraffen, gasboeten, auto's pesten, fietsersmaffia, Kan verder aangevuld worden !!!!!!!!!