"Stad pikt mijn parkeerplaats"

DE LIJN PLAATST NIEUWE BUSHALTE VLAK VOOR GARAGEPOORT CATHERINE MAES

Catherine Maes en haar man Rudi aan hun garage, waar plots een bushalte is gemaakt.
Foto Vertommen Catherine Maes en haar man Rudi aan hun garage, waar plots een bushalte is gemaakt.
Catherine Maes uit de Andreas Vesaliusstraat is niet te spreken over de stad Leuven en De Lijn. Tot voor kort kon ze voor de garage die ze huurt haar wagen parkeren, maar door de komst van een bushalte is dat niet meer het geval. "De stad pikt mijn parkeerplaats voor mijn eigen garage in", klinkt het. De politie stelt dat laden en lossen nog mag, maar parkeren absoluut niet.

Catherine Maes is de drijvende kracht achter vzw Sukhi Home, de organisatie die zich al jaren inzet voor een betere toekomst voor kansarme kinderen in Nepal. Om de werking van de vzw vlot te laten verlopen, huurde Catherine in juni een garage in de Andreas Vesaliusstraat. Met twee wagens ter beschikking en slechts één garage lag de oplossing voor de hand: één wagen in de garage en één wagen op straat voor de garage.

De politie liet dat oogluikend toe mits beide nummerplaten op de garagepoort werden aangebracht. Dat gebeurde ook, maar in juli was het plots een ander verhaal. Vlak voor de garage werd immers een nieuwe bushalte van De Lijn aangebracht en op een bushalte kan van parkeren met een wagen uiteraard geen sprake zijn. Maes is dan ook boos, enerzijds omwille van het verlies van haar parkeerplaats en anderzijds omdat ze niet op de hoogte werd gebracht van de ingreep.

Laden en lossen kan

"De stad pikt mijn parkeerplaats in", klinkt het. "Ik mocht van de politie zelfs zonder bewonerskaart voor de garage parkeren, al beschik ik wel over een bewonerskaart. In juli stonden er plots arbeiders om een nieuwe halte te tekenen op de straat. Het gevolg? Parkeerplaats kwijt in een drukke straat en dat is bijzonder lastig. Niet enkel om het verlies van die parkeerplaats, maar ook omdat laden en lossen voor vzw Sukhi Home nu veel moeilijker is geworden. Zouden onze Leuvense politici ook graag een bushalte voor hun garage willen hebben? Ik twijfel er sterk aan."

Algemeen belang voorop

Schepen Dirk Robbeets (sp.a) is op de hoogte van de klacht die Maes overmaakte en verwijst naar de politie voor meer duidelijkheid. "Het klopt uiteraard dat je niet mag parkeren op een bushalte", zegt commissaris Marc Vranckx. "Wat wel nog kan, is laden en lossen. Ik weet niet waarom er precies op die locatie een bushalte is aangebracht. Dat is een zaak van De Lijn en het stadsbestuur. Ik neem aan dat men die maatregel heeft genomen in het algemeen belang."

Omgeving wzc Remy

Bij De Lijn klinkt het dan weer dat de bushalte een noodzaak was om het openbaar vervoer in de stad op een meer efficiënte manier te regelen. "Sinds kort rijdt ook lijn 1 langs de Andreas Vesaliusstraat. Om lijn 1, 4, 5 en 6 samen te brengen aan één halte in de omgeving van woon- en zorgcentrum Remy werd na overleg met de stad besloten om een nieuwe halte te maken", vertelt Joachim Nijs, woordvoerder bij De Lijn.

"De keuze voor die locatie werd gemaakt om zo weinig mogelijk reguliere parkeerplaatsen te verliezen. Ik begrijp de frustratie van die dame, maar eigenlijk mocht ze er al niet parkeren. De weg is immers onderverdeeld in rijstroken. Uiteraard blijft de garage wel bereikbaar om in- en uit te rijden. En laden en lossen is ook geen enkel probleem. Parkeren wel en het is overigens niet enkel de politie maar ook een controleur van De Lijn die een dergelijke inbreuk mag vaststellen."