Groen licht voor Soldiers Experience

Een simulatie van hoe Soldiers Experience er uit zou zien.
Foto RV Een simulatie van hoe Soldiers Experience er uit zou zien.
Goed nieuws voor het project met de werktitel 'Soldiers Experience': het nieuwe militair museum met belevingsruimte van de gemeente Leopoldsburg heeft van minister van Toerisme Ben Weyts (N-VA) groen licht gekregen en staat op de shortlist van Vlaamse hefboomprojecten.Vorig jaar kreeg het project nog de code oranje: een plan met potentie, maar onvoldoende gemotiveerd.

Om de levensnoodzakelijke Vlaamse subsidies binnen te rijven, moet het gemeentebestuur nog wel een sluitend businessplan voorleggen voor eind april 2017. "We gaan ons laten bijstaan door adviesbureau Idea Consult", zegt schepen van Toerisme Marleen Kauffmann (CD&V). "Verder vragen we advies aan de Nederlander Franklin van der Pols, die het nieuwe militair museum in Soest op de kaart zette."


Om kwartier Ijzer om te vormen tot een modern belevingscentrum is een budget van 6,6 miljoen euro nodig. Bijna 4 miljoen zou van Toerisme Vlaanderen komen. Het gemeentebestuur komt over de brug met 0,8 miljoen euro. Blijft over: nog bijna 2 miljoen.


"We gaan gesprekken aanknopen met het provinciebestuur, Toerisme Limburg en Limburg Sterk Merk. We hopen ook op steun van grote bedrijven in de regio", zegt de schepen. Om subsidies te kunnen loskrijgen, moet het centrum jaarlijks 100.000 bezoekers lokken, waarvan 30 procent uit het buitenland.


Bij een bezoek kom je via een loopbrug het gebouw binnen. Het bezoek eindigt in een dertig meter hoge uitkijktoren, waar je het bestaande legerkamp kan zien (en het vroegere via virtual reality). Om toeristen uit het buitenland aan te trekken, kiezen we voor de WO II-operatie 'Market Garden' als centrale en interactieve verhaallijn. Zo kunnen we, als eerste toeristische attractie in Vlaanderen, aansluiten bij de 'Liberation Route Europe'." (PVMB)