Gemeente schakelt privéfirma in voor controle blauwe zones (en dat is slecht nieuws voor uw portemonnee)

Boetevrij langer dan twee uur op het achterste deel van het marktplein parkeren wordt binnenkort onmogelijk.
Koen Moreau Boetevrij langer dan twee uur op het achterste deel van het marktplein parkeren wordt binnenkort onmogelijk.
De straffeloosheid wat parkeren betreft, behoort binnenkort tot het verleden in Lede. Op vraag van Reinout Grepdon (Open Lede) voor een beter toezicht op het correct gebruik van de parkeerschijf beloofde schepen Robert De Mulder (CD&V) extra controles. “We gaan hiervoor met een parkeerbedrijf samenwerken. Dat zal ons niks kosten. Zij zullen zichzelf betalen met de geïnde boetes”, klinkt het.

De gemeente Lede voerde op een beperkt aantal plaatsen een blauwe zone in om de verkeerscirculatie te bevorderen en parkeerplaatsen vrij te houden voor handelaars. Dat is onder meer het geval aan het station van Lede, op de parking aan de oude bibliotheek voor KBC-verzekeringskantoor Grepdon, in de stationsbuurt en op een deel van het vernieuwde marktplein. “Maar controles gebeuren niet, waardoor niemand zich iets aantrekt van de maximum parkeerduur van twee uur. Dat werd pijnlijk duidelijk toen er van de weinige parkeerplaatsen op het marktplein door het prachtige #M nog minder plaatsen beschikbaar waren”, aldus Reinout Grepdon.

Geen controles door politie

Burgemeester Roland Uyttendaele (CD&V) reageert dat de politie geen agent meer beschikbaar heeft om deze controles uit te voeren. De optie om gemeenteambtenaren in te schakelen die GAS-boetes mogen uitschrijven, ziet de man evenmin als een duurzame oplossing. “Ons personeel ziet dat niet zitten.” Daarom wordt naar de privé gekeken. “Het klopt dat we ons momenteel belachelijk maken en dat de parkeerzones met beperkte duur anders gebruikt worden. We kunnen dat niet langer tolereren”, vult schepen Robert De Mulder (CD&V) aan.

Wie het parkeerbeleid in Wetteren kent, weet dat de parkeerwachters daar uit de riolen lijken te kruipen. Het resultaat is dat mensen daar de parkeerregels en tijden perfect naleven. Die aanpak willen we hier ook

Schepen Robert De Mulder (CD&V)

Aangezien de politie geen agenten heeft en de eigen ambtenaren het niet zien zitten om als parkeerwachter op te treden, kijkt Lede naar een oplossing via een parkeerbedrijf. “De beste oplossing lijkt ons het inschakelen van een externe privéfirma. Als kleine gemeente kost ons dat niks. In ruil gaan wel 100 procent van de inkomsten naar de firma die de controles uitvoert.” Een aanpak die werkt. “Wie het parkeerbeleid in Wetteren kent, weet dat de parkeerwachters daar uit de riolen lijken te kruipen. Het resultaat is dat mensen daar de parkeerregels en tijden perfect naleven. Die aanpak willen we hier ook”, aldus schepen Robert De Mulder (CD&V). De firma zou ook de verantwoordelijkheid krijgen voor het afleveren van bewonerskaarten.

Goede zaak voor middenstand?

Open Lede toonde zich tevreden met de belofte, maar of die nieuwe aanpak een goede zaak is voor de plaatselijke middenstand valt af te wachten. In buurgemeente Wetteren bleken door de strenge aanpak nogal wat klanten het handelscentrum links te laten liggen waardoor de maatregel er net een omgekeerd effect leek te hebben. De buren van Erpe-Mere, nochtans partner in de politiezone, gaan evenmin mee in de nieuwe aanpak. “Wij hebben maar een heel beperkt aantal blauwe zones (enkel station Burst en Steenstraat Mere, red.).  Zelf beschikken we over drie personeelsleden die geregeld controles zullen uitvoeren en GAS-boetes mogen uitschrijven. Dat lijkt ons gezonder dan een privéfirma inschakelen die op dergelijke controles winst moet maken”, aldus burgemeester Hugo De Waele (CD&V).




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.