Tank van Poelkapelle zal weer rijden

Gulle Nederlanders verhelpen technisch probleem Mark IV-replica

Stijn Butaye, Laurent Hoornaert, Johan en Luc Vanbeselaere, Enrique Billiau en Lode Vanbelleghem, 'de mannen van de tank’, hopen binnenkort weer te kunnen rijden in hun Mark IV-replica.
Eric Flamand Stijn Butaye, Laurent Hoornaert, Johan en Luc Vanbeselaere, Enrique Billiau en Lode Vanbelleghem, 'de mannen van de tank’, hopen binnenkort weer te kunnen rijden in hun Mark IV-replica.
Door een stel versleten hydraulische pompen dreigde de replica van de WOI-tank uit Poelkapelle op stal te moeten blijven, maar dankzij een schenking van een Nederlandse firma kan het gevaarte vanaf eind januari wellicht toch weer de baan op. “Maar goed ook, want we hebben al nieuwe boekingen binnen.”

Eerst even dit, voor wie het verhaal achter de Mark IV-replica nog niet kent. 136 Britse tanks stonden op 31 juli 1917 klaar om de Duitsers rond Ieper terug te dringen. In 2005 besloot een groep enthousiastelingen om zo’n tank na te bouwen en er een toeristische trekpleister voor Poelkapelle van te maken.

De tank heeft intussen al heel wat ‘actes de présence’ gedaan. Maar momenteel staat ze op stal. “De pompen die noodzakelijk zijn om de tank te laten functioneren, waren helemaal op”, verduidelijkt Johan Vanbeselaere, die samen met zijn broer Luc al van meetaf aan het project helpt dragen. “In elke rupskant zit een hydraulische pomp, maar die waren al tweedehands toen we ze installeerden en ‘rats versleten’. Daardoor waren we genoodzaakt om de tank aan de kant te zetten en werd het uitkijken naar een betaalbare oplossing.” 

Al 120.000 euro

Net dat financiële aspect vormde het grootste probleem. De tank werd in de loop van de jaren gebouwd met schenkingen en ontelbare uren vrijwilligerswerk. “Minstens twintig mensen hebben er in de loop van de jaren aan gesleuteld”, aldus Johan. Het is intussen een peperduur project geworden, waarbij de teller tot op vandaag blijft doorlopen. “Momenteel werd er al een totaal van om en bij de 120.000 euro aan gespendeerd dankzij privédonaties, maar we zijn er nog niet.” Gelukkig kreeg het tankteam de steun van een firma uit Nederland, die de kreet om hulp had opgevangen. “Hydrauvision uit Schoonedijk in Zeeland heeft twee pompen, die al een vorig leven hebben gehad, gratis voor ons gereviseerd en aan ons geschonken. Ook de motor is ooit een schenking geweest, maar dan van JCB UK. Een ander Nederlands bedrijf en DAF uit Ieper hebben samengewerkt om ook die nieuw leven in te blazen.”

Zo ziet het hart van de tank er uit, weliswaar zonder het noodzakelijke pompsysteem.
Eric Flamand Zo ziet het hart van de tank er uit, weliswaar zonder het noodzakelijke pompsysteem.

Naar Engeland

Critici fronsen misschien de wenkbrauwen bij het lezen dat er moderne hydraulica aan te pas komt. Maar het zou niet haalbaar zijn om een exacte kopie van de tank na te bouwen, omwille van de achterhaalde mechaniek en de moeilijkheid om al die zeldzame stukken bijeen te sprokkelen, laat staan na te maken. Daarom besloot de ‘tankcrew’ jaren geleden al om moderne aandrijving te combineren met oude technieken. Langs de buitenkant ziet het gevaarte er precies uit als de Mark IV-tanks uit 1917, maar binnenin loopt alles een stuk gesmeerder. “Het hart van onze tank is eigelijk van de ondertrein van een hydraulische graafmachine, zonder de graafarm, die we hebben omgebouwd. Daardoor is het mogelijk geworden om een rijdende tank te bouwen en kunnen we laten zien tot wat die in staat is en er uiteraard ritjes mee maken. Als alles goed gaat, krijgen we hem tegen eind januari terug in gang. Dat is maar goed ook, want we hebben al een paar nieuwe boekingen binnen. Zo zijn we volgende zomer uitgenodigd in Engeland voor een demonstratie.”

Heruitzending

De internationale interesse voor de tank blijft onverminderd bestaan. Intussen kwamen al tal van televisiemakers kwamen naar Pond Farm, waar de tank tot voor kort stond opgesteld. Op 21 november verscheen de tank nog op ‘War Junk WW1' op National Geographic en eerder dit jaar op Bruce Comptons ‘Combat Dealers’ op Discovery Channel. “Geen nood voor wie dat gemist heeft, want het wordt nog heruitgezonden”, voegt Johan eraan toe. Wie dan weer benieuwd is naar de werking van de tank en de pompen, vindt een video met een demonstratie op de Facebookpagina ‘Tank Poelkapelle’.

Zonder de nodige pompen kan de tank onmogelijk terug de baan op.
Eric Flamand Zonder de nodige pompen kan de tank onmogelijk terug de baan op.
"Vroeger was er vier man nodig om een tank te besturen. Nu kan één iemand het, op voorwaarde dat die instructies krijgt van buitenaf", verduidelijkt Stijn Butaye (rechts).
Eric Flamand "Vroeger was er vier man nodig om een tank te besturen. Nu kan één iemand het, op voorwaarde dat die instructies krijgt van buitenaf", verduidelijkt Stijn Butaye (rechts).



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.